بازاریابی ایمیلیبازاریابی

چطور مطمئن شویم ایمیل های ما هرزنامه شناخته نمی شوند؟ (راهنمای سال 1400)

جلوگیری از ارسال ایمیل های اسپم در بازاریابی ایمیلی

اگر در کمپین های ایمیل مارکتینگ خودتان تنها به زیبایی ها و جلوه های بصری ایمیل ها دقت می کنید و تصور می کنید این تمام آن چیزیست که باید رعایت کنید، باید بگوئیم سخت در اشتباهید.

طبق بررسی های ReturnPath از هر پنج ایمیل، حداقل یکی به صندوق ورودی مشترکان شما نمی رسد. به عبارتی 20 درصد ایمیل های ارسالی در پوشه اسپم یا هرزنامه کاربران وارد می شود. بنابراین باید بدانید که چطور ایمیلی برای کاربرانتان ارسال کنید تا مطمئن شوید این ایمیل به صندوق ورودی کاربر رسیده و به عنوان هرزنامه شناخته نمی شود.

تنها راهی که می شود مطمئن شد ایمیل شما از سد فیلتر هرزنامه عبور می کند، این است که بدانید هرزنامه چیست، فیلترهای هرزنامه چطور کار می کنند و چطور ایمیلی بنویسید که به عنوان هرزنامه شناخته نشود.
ممکن است تاکنون بارها و بارها از ایمیل مارکتینگ استفاده کرده باشد، اما اگر درک اساسی از ایمیل های اسپم نداشته باشید، هرگز مطمئن نخواهید شد که ایمیل های شما به صندوق ورودی کاربر خواهد رسید یا خیر.

به لحاظ قانونی هرزنامه دقیقا چیست؟

هرزنامه ها ایمیل های ناخواسته ای هستند که به لیستی از افراد ارسال می شوند. به عبارتی دیگر، بدون اجازه آنها ایمیل های تبلیغاتی به آن ها ارسال می کنید. ایمیل های هرزنامه نه تنها آزار دهنده هستند، بلکه می توانند حاوی کدهای مخرب، بد افزارها و یا ویروس ها باشند. در مقابل اگر همین ایمیل توسط یک ایمیل شخصی ارسال شود، هرزنامه شناخته نمی شود. در واقع تفاوت یک ایمیل ناخواسته اسپم و غیراسپم، در تعداد بالای ارسال آن به افراد است.

تخمین زده می شود که 70 درصد تمام ایمیل های ارسالی در جهان، هرزنامه هستند. از آنجائیکه که هرزنامه ها مشکل آفرین هستند، معمولا هر کشوری دارای قوانین مشخص ضدهرزنامه است.

هرزنامه ها چطور به دام می افتند و فیلتر های هرزنامه چطور کار می کنند؟

تله های هرزنامه

شرکت های عمده ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP)، از آدرس های ایمیلی استفاده می کنند که اسپم ها را شناسایی و ردیابی می کنند که به آن ها، تله های هرزنامه گفته می شود. اگر به این آدرس ها، ایمیلی ارسال کنید، ممکن است توسط ISP به عنوان اسپمر ( ارسال کننده هرزنامه ) شناخته شوید و IP و دامنه شما مسدود شود. خروج شما از این لیست سیاه ممکن است تا یک سال هم زمان ببرد. مطمئنا این باعث مرگ بازاریابی ایمیلی شما می شود.
تله های هرزنامه خالص (pure)، آدرس های ایمیلی هستند که هرگز توسط فردی استفاده نشده است، بنابراین هرچ کس نمی تواند به یک بازاریاب ایمیل اجازه دهد به آن ایمیل ارسال کند. هر گونه دریافت ایمیلی توسط این حساب ها بدون شک هرزنامه شناخته می شود. ISP ها تله های هرزنامه رو به صورت استراتژیکی در جایی قرار می دهند که هرزنامه نویس ها معمولا آدرس های ایمیل را از آن جا دریافت می کنند. معمولا این مکان ها، همان جایی است که تحت عنوان بانک ایمیل، لیست انبوهی از ایمیل ها را به فروش می رسانند.

هشدار: هرگز و هرگز به لیستی که اطمینان ندارید، ایمیل های احراز هویت شده در آن ها وجود دارد، ایمیل ارسال نکنید. به عبارتی تنها به لیستی از ایمیل های احراز هویت شده (متعلق به کاربر واقعی) ایمیل ارسال کنید.
همچنین نوع دیگری از هرزنامه تحت عنوان بازیافتی (recycled)، وجود دارد. این ها آدرس های ایمیل اصطلاحا خاموش یا ساکت هستند. در واقع ایمیل هایی از کاربران شما (متعلق به یک فرد هستند) که مدت ها بدون هیچ دلیلی، استفاده نشده اند. اگر شما به این آدرس ها ایمیل ارسال کنید، ESP شما به شما اطلاع می دهد که در حال تلاش بیهوده هستید.
در این زمان عاقلانه است که بلافاصه از ارسال ایمیل به این آدرس ها خودداری کرده و آنها را از لیست خود حذف کنید، چراکه با ادامه ارسال ایمیل به این آدرس، بعد از مدتی به عنوان اسپم شناخته خواهید شد.
پس تا اینجای کار، اصلا بحث درباره متن یا ساختار ایمیل شما نیست. بلکه درباره آدرس هایی است که به آن ها ایمیل ارسال می کنید. حالا نوبت به ساختار ایمیل می رسد.

فیلتر هرزنامه

ISP ها از فیلترهایی در ورودی و خروجی ایمیل ها برای فیلتر هرزنامه استفاده می کنند که روز به روز در حال پیشرفت هستند. ساده ترین و قدیمی ترین فیلترها، به گونه ای برنامه ریزی شده اند که هر ایمیل را با کلمات یا اصطلاحات خاصی در موضوع یا متن ایمیل، به عنوان هرزنامه شناسایی می کنند. برای مثال عبارت هایی همچون ” اینجا کلیک کنید ” یا ” مطالعه مقاله در اینجا” و اصطلاحاتی مشابه آن.

این فیلترهای ساده در زمان خودشان تعداد بسیاری از ایمیل ها را به اشتباه به عنوان اسپم شناسایی می کردند. امروزه فیلترهای هرزنامه مبتنی بر Bayesian  و سایر فیلترهای اکتشافی و الگوریتمی، لیستی طولانی از معیارهای هوشمندانه ایجاد کرده اند تا شناخت هرزنامه ها با دقت بالاتری انجام شود.

این معیارها شامل جنبه ها و ویژگی های متفاوت و متعددی شامل موضوع ایمیل، متن، عنوان و این که آیا شما قبلا در لیست سیاه دیگری بوده اید یا خیر می شوند. بسته به امتیازاتی که در هر معیار می گیرید و تفاوت وزن معیارها، یک امتیاز نهایی برای ایمیل محاسبه شده و متناسب با یک شاخص ویژه، تعیین می شود که شما به چه میزان احتمالی در حال ارسال یا دریافت یک ایمیل هرزنامه هستید. زمانی که مجموع این امتیازها از یک آستانه و محدوده خارج شود، ایمیل شما به عنوان هرزنامه شناخته می شود.

این لیست از معیارها، به طور مداوم در حالت رشد و سازگاری بیشتر است، زیرا فیلترهای هرزنامه به صورت هوشمندانه در حال یادگیری هستند. حتی این فیلترها در حال مکالمه با یکدیگر هستند و آموخته های خود را به اشتراک می گذارند. بله درست حدس زده اید. هوش مصنوعی وارد این حوزه شده و حالا فیلترها همچون ربات هایی به خودی خود در حال ارتقا و یادگیری هستند.

دیواره آتش ایمیل

یک دیواره آتش ایمیل (Email Firewalls)، نوع خاصی از فیلترهای اسپم هستند، که برای محافظت از یک ایمیل شخصی یا مجموعه ای از ایمیل ها، ایمیل های ورودی و خروجی را اسکن و طبقه بندی می کنند. درست مانند فیلترهای هرزنامه، این فایروال ها هم از هوش مصنوعی استفاده می کند و به صورت مداوم در حال یادگیری و پیشرفت هستند.

متاسفانه هیچ فرمول جادویی برای بازاریابان ایمیلی وجود ندارد تا از اسپم شدن در امان باشند. با این حال، می توانید مواردی را رعایت کنید و از اشتباهات رایج دوری کنید تا به طور ناخواسته در دام هرزنامه گرفتار نشوید. برای این مورد، ادامه مطلب را بخوانید.

چطور ایمیل هایتان را از هرزنامه شناخته شدن حفظ کنید؟

طبق  SpamAssassin، با رعایت موارد زیر می توانید از شر تله ها و فیلترهای هرزنامه عبور کنید:

ارسال کننده، خدمات دهنده سرویس ایمیل، آدرس IP

  • از یک نام فرستنده قابل تشخیص، همچون نام خودتان یا برندتان استفاده کنید. از نام های عجیب و غریب و نامانوس استفاده نکنید. کاربر شما باید تشخیص دهد که ایمیل توسط چه کسی ارسال شده.
  • از یک خدمات دهنده سرویس ایمیل ( ESP یا Email Service Provider )، همچون Gmail، Yahoo یا Hotmail استفاده کنید.
  • از یک نام دامنه ( Domain )که آدرس IP آن اعتبار سنجی شده استفاده کنید.
  • از احراز هویت SPF برای نام دامنه خود استفاده کنید.
  • چک کنید که آیا IP شما در لیست سیاه وجود دارد یا خیر. ابزارهای آنلاینی برای این موضوع وجود دارد.

بدنه و موضوع ایمیل بازاریابی شما

  • از ابزارهای ایمیل نویسی به درستی استفاده کنید.
  • از انکودینگ اجتناب کنید. از متن های انکود شده در مبنای base-64 پرهیز کنید.
  • هرگز از واژه ای استفاده نکنید که توضیح دهد ایمیل شما هرزنامه نیست. با این کار هیچ مشکلی برطرف نمی شود. هرگز از واژه هرزنامه یا اسپم استفاده نکنید.
  • از زبان معمولی و بیان و گرامر صحیح استفاده کنید. در استفاده از ایمیل های انگلیسی دقت بیشتری به خرج دهید.
  • از کلمات با حروف های انگلیسی تمام بزرگ استفاده نکنید. برای مثال به جای DOONAWEB بنویسید Doonaweb
  • از کلمات با حروف مجزا استفاده نکنید. برای مثال ننویسید D o o n a w e b. کاملا به زبان درست و صحیح نگارش کنید.
  • از کاراکترهای نامناسب استفاده نکنید.
  • اگر از HTML استفاده می کنید، از برچسب های نامعلوم یا خطاها اجتناب کنید. کدهای صحیح و درست بنویسید.
  • در بخش عنوان، واژه های “تست” و “test” را به کار نبرید.
  • از یک رنگ ( ترجیحا مشکی ) برای متن استفاده کنید و در استفاده از رنگ متن افراط نکنید.

مدیریت لیست ایمیل ها

  • ایمیل های برگشتی را به سرعت حذف کنید. به عبارتی ایمیل هایی که پیام شما را باز نمی کنند را از لیست حذف کنید.
  • اگرچه یکبار درخواست عضویت در اشتراک ایمیلی کافی است، اما مجددا انتخاب لغو عضویت را در اختیار کاربر قرار دهید. یعنی در هر ایمیلی از یک لینک برای لغو عضویت استفاده کنید.
  • در هر ایمیل یک یادآور با این مضمون قرار دهید : شما در حال دریافت ایمیل از این آدرس هستید چون….
  • فرایند لغو عضویت را پیچیده نکنید. اجازه دهید کاربر با یک کلیک بتواند عضویت را لغو کند.
  • هرگز به مشترکان خبرنامه، تبلیغات ارسال نکنید. آن ها در خبرنامه شما عضو شده اند تا مطالب یا محصولات شما را دنبال کنند. اگر تبلیغات ارسال کنید، ممکن است شما را به عنوان هرزنامه انتخاب کنند. بهتر است به کاربر حق انتخاب دهید تا انتخاب کند در چه نوع خبرنامه ای عضو می شود
  • برای مثال کاربر به صورت دلخواه بتواند بین انواع خبرنامه ایمیلی سایت شما، انتخاب کند. فرضا خبرنامه روزانه، هفتگی، محصولات، آموزش ها، تبلیغات و …. هر کاربر بنا به خواست خود می تواند در یک یا چند مورد عضو شود. همواره در هر ایمیل لینکی برای مدیریت این موارد قرار دهید تا هروقت کاربر شما قصد دریافت یا عدم دریافت این خبرنامه ها را داشت، بتواند بین موارد فوق تغییراتی اعمال کند.
  • هرگز بانک های ایمیل را خریداری نکنید. شک نکنید این لیست ها پر از تله های هرزنامه هستند. بهتر است در وبسایت خودتان شرایطی را فراهم کنید که کاربران شما به دلخواه عضو خبرنامه ایمیلی شما شوند. حتما برای خبرنامه، از احراز هویت ایمیلی استفاده کنید. در این صورت لیستی از ایمیل ها در اختیار دارید که نه تنها اسپم نیستند، بلکه به احتمال بسیار بالایی مشتاق ایمیل های شما نیز هستند.
  • همیشه از کاربر برای اشتراک در خبرنامه اجازه بگیرید. هرگز شخصی را مشترک نکنید که قصد دریافت ایمیل شما را ندارد. شما ممکن است به هنگام ثبت نام یا خرید محصول از کاربر ایمیل دریافت کنید. اما به این معنی نیست که می توانید او را در خبرنامه یا کمپین تبلیغاتی مشترک کنید. حتما یک تیک یا گزینه برای عضویت در استراک ایمیلی اضافه کنید تا به دلخواه خودش مشترک شود.

چگونه می توانید تشخیص دهید که ایمیل های شما به عنوان هرزنامه علامت گذاری شده اند؟

ابتدا به نرخ باز شدن ایمیل هایتان نگاهی بیاندازید. هرچقدر این نرخ پائین تر باشد، یعنی احتمال هرزنامه شناخته شدن ایمیل شما بالاتر است. پاسخ های SMTP خود را بررسی کنید تا ببینید چه خبر است.

دوم، حساب ESP خود را بررسی کنید. اکثر ارائه دهندگاه خدمات ایمیلی (ESP)، مانند Mailchip ، CampaignMonitor  و موارد دیگر، معتبر بوده و ایمیل های اسپم را ارسال نمی کنند و توسط ISP ها ارسال کننده معتبر شناخته می شوند.

هنگامی که یک گیرنده در هر یک از ISP ها ایمیل شما را به عنوان هرزنامه گزارش می کند، ISP هشداری به ESP شما می فرستد که این هشدار را در حساب ESP شما ذخیره می کند. به این ترتیب خواهید فهمید که آیا به عنوان هرزنامه فیلتر شده اید یا خیر. ESP شما همچنین به طور خودکار آن دسته از گیرندگان را از لیست ایمیل شما حذف می کند.

آیا راهی برای بررسی کمپین شما قبل از ارسال آن وجود دارد؟

بله. ESP شما باید یک ابزار بررسی هرزنامه داشته باشد. برای مثال، Mailchimp دارای یک ابزار بازرسی صندوق ورودی است که ایمیل های کمپین شما را بررسی می کند تا هرزنامه نباشد. همچنین می توانید با ابزارهایی همچون  Mail Tester ایمیل خودتان را تست کنید.

اگر چه تست و بررسی ایمیل ها قبل از ارسال ممکن است کمی وقت شما را بگیرد، اما در آینده در وقت و هزینه و البته اعتبار شما صرفه جویی بسیاری به همراه خواهد داشت.

از گزارش های هرزنامه اجتناب کنید

این روزها حجم هرزنامه ها به حدی بالا رفته که ISP ها جنگی همه جانبه علیه اسمپرها انجام میدهند. در نتیجه حتی وقتی یک کاربر به اشتباه یا برای لغو عضویت بر روی دکمه هرزنامه کلیک می کند، تمام لیست ایمیل شما برای هرزنامه شدن گزارش می شود.

گزارش شدن به عنوان هرزنامه خیلی مخرب است. اگر یک ISP اصلی حتی فقط چند مورد شکایت در مورد ایمیل های شما دریافت کند، شروع به مسدود کردن همه ایمیل های سرور شما می کند. بدتر اینکه ، اگر از ESP استفاده می کنید، به این معنی است که ایمیل های شما می تواند بر قابلیت تحقق هزاران کمپین بازاریاب قانونی دیگر که از همان ESP استفاده می کنند تأثیر بگذارد. یک سیب خراب، کل جعبه را خراب می کند.

هنگامی که به عنوان اسپمر گزارش شوید، “تا زمانی که بی گناهی شما ثابت نشود ، مقصر هستید”.  آنچه ISP اصلی می خواهد کاهش میزان ایمیل ناخواسته به مشتریان خود است. اما تا زمانی که لیست ایمیل خود را به طور قانونی جمع آوری می کنید مشکلی ندارید و اگر کاربری به اشتباه بر روی هرزنامه کلیک کند، مشکلی برای شما وجود نخواهد داشت.

استفاده از عضویت اشتراک مناسب و فرآیند لغو عضویت سریع، می توانید تا حد زیادی از این مشکلات بکاهید. حتما ایمیل هایی از مخاطبان و مشتریان را استفاده کنید تا به صورت مشخص برای عضویت اقدام کرده اند.

برای مثال یکبار هنگام دریافت ایمیل از او بخواهید که تایید کند می خواهد عضو خبرنامه شود. یکبار هم پس از ارسال ایمیل خوش آمدی گویی برای عضویت، از او بخواهید تا با کلیک بر روی یک لینک مشخص، عضویت خود را تایید کند. زیرا ممکن است فردی ایمیل فرد دیگر را برای اشتراک وارد کند. با انجام این عضویت دو مرحله ای، دیگر مشکلی نخواهید داشت.

توجه داشته باشد اگر دامنه شما هرزنامه شناخته شود، با تغییر آدرس ایمیل ارسالی شما یا تغییر ESP مشکل هرزنامه رفع نمی شود. برای رفع این مورد حتما در روش های جمع آوری لیست مشترکین و به روزرسانی آن دقت کنید. همواره مشترکانی که ایمیل های شما را به طور مکرر باز نمی کنند. از لیست خارج کنید. حتی گاهی به آن ها یادآوری کنید که می توانند لغو عضویت کنند. 100 مشترک واقعی بهتر از 1000 مشترک غیرواقعی است.

این مطلب به مرور زمان تکمیل خواهد شد. پیشنهاد می کنم برای اطلاع از مطالب سایت، عضو خبرنامه ایمیل ما شوید.
بهترین پنل پیامکی پنل پیامکی پیشرفته
نمایش بیشتر

تیم تولید محتوا

تیم تولید محتوای دوناوب، با تکیه بر تخصص خود سعی در انتشار مطالب و محتوای کاربردی و آموزشی برای همراهان و مشتریان دوناوب داشته و تمام سعی خود را بر ارائه محتوای با کیفیت و کاربردی معطوف خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم با عضویت در خبرنامه ایمیلی دوناوب و یا با دنبال کردن دوناوب در شبکه های اجتماعی، در جریان آخرین مطالب و آموزش های سایت قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا