تجربه کاربریطراحی سایت

بهترین راه ها برای جلب توجه مخاطب وحفظ آن (بخش دوم: 4 روش مهم)

راههایی برای جلب توجه مخاطب و افزایش فروش و بهبود تجربه کاربری

در پست قبلی وبلاگ، “بهترین راه‌ها برای جلب توجه مخاطب و حفظ آن (بخش اول)” ، درباره‌ی این که چطور اطلاعات بیش از حد، باعث از بین رفتن دامنه توجه عموم مردم می‌شود صحبت کردیم. با استفاده از چند تکنیک می‌توانید این مشکل را برطرف کرده و توجه و علاقه اولیه را در پیامتان به وجود آورید.

با این حال، این فقط نصف چالشی است که بازاریاب‌ها با آن مواجه می‌شوند. وقتی که با موفقیت توجه کاربرانتان را جلب کردید، باید بفهمید که چگونه آن را حفظ کنید و آن را از دست ندهید. مردم مکانیزم‌های خودآگاه و ناخودآگاهی پرورش دادند تا عملاً چیزهایی که از نظرشان اهمیت کمتری دارد را فیلتر کنند.

در ادامه با 4 تکنیک مؤثر که شما باید در نوشته‌هایتان رعایت کنید تا از رخداد این مسائل جلوگیری کند آشنا خواهید شد:

1- با نوآوری، مانع خستگی کاربر شوید.

نوآوری مفهوم قدرتمندی است که می‌تواند برای افزایش میزان تعاملات در محیط آنلاین استفاده شود. متخصصان مغز و اعصاب ادعا می‌کنند که نوآوری باعث انتقال اطلاعات می‌شود. زیرا محتوای نو باعث کنجکاوی شده و بنابراین توجه مردم را به خود جلب می‌کند. مردم به طور طبیعی کنجکاو هستند. برای همین است که ما از کشف کردن و تجربیات تعاملی لذت می‌بریم.

جلب توجه مخاطب

از ویژگی‌های نو به صورت تصاویر، ویدئوها، حقایق، آمارها و نقل قول‌ها بهره بگیرید تا توجه مخاطبان را به پیامتان جذب و نرخ تعامل را افزایش دهید.

شما نمی‌توانید از این روش‌ها همان‌طور که هستند استفاده کنید. بلکه باید متناسب با پروژه و پیامتان، در آن‌ها تغییراتی ایجاد کنید. در اینجا سؤال مهمی مطرح می‌شود. کدام یک از این روش‌های بصری تأثیر بیشتری در جذب مخاطب دارد؟

شاید باعث تعجب شما شود که بدانید استفاده از این مفهوم حتی به کارهای گرافیکی فانتزی زیادی نیاز ندارد. حتی یک تغییر بصری ساده در محتوای شما، می‌تواند برای ایجاد انگیزه در مخاطب‌های شما کافی باشد.

متن‌های طولانی را به پاراگراف‌های کوتاه‌تر تبدیل کنید تا مانع خستگی کاربر شود. تصاویر، فیلم، حقایق، آمار، نقل قول‌ها و سایر عناصر جدید اضافه کنید تا بتوانید تجربه کاربری نوینی خلق کنید. با این عمل متن شما می‌تواند به میزان قابل‌توجهی جذاب‌تر شود. ما در این مقاله از بسیاری از این تکنیک‌ها استفاده کردیم تا چند نمونه خوب برای شما ارائه دهیم.

نکته: مراقب باشید در استفاده از نوآوری زیاده‌روی نکنید. محتوا را جالب و جذاب نگه دارید و سعی کنید کنجکاوی مخاطبان خود را تحریک کنید، اما هرگز به قیمت غیر قابل‌استفاده شدن مطلب، این کار را نکنید. مطلب شما باید در عین جذاب بودن، برای کاربر مفید و قابل استفاده باشد.

2- ارائه اطلاعات متنی مرتبط

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از ارتباط پیام تبلیغاتی خود با مخاطبین، استفاده از تبلیغات متنی است.
حتی بهتر این است که این اطلاعات را به عنوان لینک در متن خود قرار دهید. این لینک باید مستقیماً در جایی قرار داشته باشد که در حال بیان روایت و پیامتان هستید. وقتی تبلیغات متنی به درستی اجرا شود، 3 دستاورد مهم را تضمین می‌کند:

  • به توجه مخاطب احترام بگذارید: کاربران و مخاطبان نباید این احساس را داشته باشند که در حال دست‌کاری توجه یا زیر نظر گرفتن آن‌ها هستید. این تبلیغات باید به صورت طبیعی و بدون ایجاد حساسیت در اختیار کاربر قرار بگیرد. در این صورت میزان رضایت کاربر افزایش یافته و تجربه کاربری آنها به میزان بسیار زیادی افزایش می‌یابد.
  • تمام تبلیغ‌ها متمایز و برجسته هستند: معمولاً تبلیغات به صورت کاملاً متمایزی در میان انبوه اطلاعات قرار دارد و گاهی حتی موجب مزاحمت برای کاربران خواهد شد؛ لذا مطمئن شوید، حداقل حالا که مزاحم کاربر شده‌اید، مطلب و پیام مهم و مفیدی برای او خواهید داشت. شما در حال استفاده از وقت و توجه کاربر هستید؛ لذا از این اعتماد و توجه درست استفاده کنید.
  • فرایند فیلترینگ اطلاعات کاربر را دست‌کاری نکنید: ذهن کاربران به خودی خود در حال فیلتر اطلاعات است. این کار به افراد کمک خواهد کرد ضروری‌ترین اطلاعات را دریافت کنند. سعی نکنید به روش نامناسبی این فیلترینگ را دست‌کاری کنید. بلکه در راستای این قابلیت ذهنی عمل کرده و تنها اطلاعات مفید را در اختیار این سیستم فیلترینگ اطلاعات ذهنی قرار دهید.

واقعیت این است که مردم اغلب به اندازه کافی باهوش هستند که درک کنند چه زمانی تحت کنترل هستند. زمانی که افراد توجه خود را به اطلاعاتی جلب می‌کنند، شروع به ارزیابی و فیلتر آن خواهند کرد و بلافاصله اگر متوجه شوند اطلاعات بی فایده‌ای در قبال این توجه به آن‌ها داده‌اید، بلافاصله ذهنیت منفی نسبت به محتوای شما، باعث می‌شود تا هر محتوایی از این پس توسط ذهن آن‌ها مسدود شود. کافی است تبلیغات شما را ببینند، شک نکنید از آن عبور خواهند کرد. مهم نیست چقدر خوب عمل کنید. آن‌ها شما را پس خواهند زد.

گواه این امر، ماهیت ضد تولید برخی بنرهای تبلیغاتی است. حرکت و انیمیشن به دلیل کارایی در جلب نگاه و توجه بیننده، در بنرها بسیار محبوب هستند. با این حال، اگر اطلاعاتی که ارائه می‌دهند از آزمون برجستگی برای بیننده عبور نکند، اغلب اوقات به طور ناگهانی در ناحیه کور ذهن مخاطب قرار گرفته و بیننده تلاش می‌کند تا تمام تبلیغات آینده از آن کسب و کار را فیلتر کند.

نکته مهم این است که نباید با فریب سعی کنید تا با دور زدن و یا عبور از آزمون برجستگی، کاربران را به سمت اطلاعات خود هدایت کنید. اگر این کار را بکنید، آن‌ها متوجه خواهند شد، واکنش‌های ذهنی خود را تنظیم خواهند کرد و شروع به فیلتر کردن محتوای شما خواهند نمود.

اگر به جای آن از این تکنیک‌ها برای نشان دادن آن‌ها به اطلاعات مفید و مرتبط استفاده کنید، آن‌ها نیز به اطلاعات شما توجه می‌کنند و در عوض با قدردانی واکنش نشان می‌دهند.

3- حداکثر میزان توجه پایدار کاربر را تحت‌نظر داشته باشید

حتی تحت بهترین شرایط، فرد عادی به سختی می‌تواند برای مدت طولانی بر روی یک مورد تمرکز کند. البته این امر تا حدی بسته به ماهیت محتوایی که در حال استفاده از آن هست و فرمت رسانه‌ای به خصوص آن، و هدف آن‌ها متفاوت است.

صرف‌نظر از این تفاوت‌ها، اکثر افراد به‌سادگی نمی‌توانند بیش از ده دقیقه یا بیشتر توجه کنند. در اینجا چند نمونه از محبوب‌ترین انواع محتوا و آنچه که می‌توانید از هر یک از آن‌ها انتظار داشته باشید ارائه شده است:

آموزش‌ها / اطلاعات عمیق – 10 دقیقه

وقتی مردم توجه و تمرکز خود را برای یادگیری چیزی صرف می‌کنند، در حقیقت بیشتر از ده دقیقه نمی‌توانند به تمرکز عمیق اختصاص دهند. به همین دلیل و بسایت های آموزشی همچون Lynda.com هر جلسه یا ویدئوی آموزشی را به زمان‌های 10 دقیقه‌ای محدود می‌کند.

مقالات / جست‌وجوهای موردی – 5 الی 7 دقیقه

برای بیشتر اشکال محتوا، مانند پست‌های رسانه‌های اجتماعی، مقالات متداول، یا صفحات وب، شما زمان کمی برای انتقال مطلب خواهید داشت. این میزان نهایتاً می‌تواند 5 الی 7 دقیقه باشد. در صورتی که محتوا بیش از این مقدار طولانی باشد، کاربر از ادامه مطالعه مطلب منصرف خواهد شد.

پیام کوتاه تجاری – تبلیغاتی – 60 ثانیه

برای تبلیغات ویدئویی، شما کمتر از 60 ثانیه فرصت دارید تا اصل مطلب را بیان کنید. کاربران زمان بیشتری برای یک تبلیغات ویدئویی یا تصویری – متنی صرف نمی‌کنند.

ویدئوهای تبلیغاتی، معرفی محصولات و موارد مشابه باید کوتاه، جذاب و شفاف باشند. با رعایت این نکات به‌سادگی می‌توانید از تمام زمان محدودی که برای استفاده از توجه و تمرکز نه چندان عمیق کاربر دارید، استفاده کنید.

آخر از همه، توجه داشته باشید که این زمان‌ها به‌صورت پیوسته در حال کاهش است و انسان‌ها کمتر تمرکز و توجه خود را جلب موضوعات می‌کنند. انسان امروزی به سختی توجه خود را معطوف به چیزی خواهد کرد.

4 – مدل‌های ذهنی را بشناسید و آن‌ها را در هم بشکنید

مفهوم نهایی که در مورد آن‌ها بحث خواهیم کرد، مدل‌های ذهنی و نحوه تأثیر آن‌ها بر میزان توجه مخاطبان است. با گذشت زمان، افراد در تعامل با سیستم‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف، به استفاده از آن‌ها عادت خواهند کرد. در واقع ذهن انسان به دنبال راه‌ها و روتین‌های ساده‌تری برای کاهش فشار و حجم تمرکز در زندگی روزمره انسان است.

پس از تعامل مکرر بین ذهن و این سیستم‌ها، ذهن یک مدل و ساختار مشخص برای استفاده از این سیستم‌ها ایجاد خواهد کرد که به آن مدل ذهنی می‌گویند. سرانجام، ذهن عادت به فیلتر قسمت‌های خاصی از آن پیام خواهد نمود تا با حداکثر انرژی و صرف تمرکز، تنها به بخش خاصی از این پیام توجه می‌کند؛ لذا ذهن انسان قدرت تمرکز و توجه را تا حد زیادی از دست خواهد داد. چرا که تمرکز و توجه، نیازمند هوشیاری کامل است اما عادات، فعالیت‌های شرطی و روتین شده‌ای هستند که از میزان کمتری از تمرکز و توجه استفاده خواهند کرد.

نکته: اطلاعات مهم باید به گونه‌ای به مخاطب داده شود که جریان روتین‌ها را شکسته و ذهن را وادار به توجه و تمرکز کند.

به وب‌سایتی فکر کنید که مرتباً از آن بازدید می‌کنید و از نوعی از سیستم‌های اطلاع‌رسانی استفاده می‌کند. معمولاً این وب‌سایت‌ها اعلان‌ها را در یک منطقه خاصی از سایت (برای مثال بالا یا سمت راست یا چپ صفحه) قرار می‌دهند.

آیا همچنان به همان اعلان‌هایی که هنگام بازکردن وب‌سایت نشان داده می‌شوند توجه دارید؟ یا اینکه ذهن شما عادت کرده که این اعلان‌ها را نادیده بگیرد؟ ذهن شما به شما می‌گوید این یک اعلان است که قبلاً بارهاوبارها دیده‌اید یا اینکه این اعلان مورد نیاز شما نیست؟ ذهن شما از شما می‌خواهد تا این اعلان را نادیده بگیرید.

شاید هم برعکس باشد و همیشه مشاهده این بخش از سایت و اعلان‌های آن به معنای یک فرصت ویژه برای شماست. تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه وب‌سایت‌ها معمولاً برای دسته خاصی از مخاطبان بسیار جالب‌توجه است. شما جزو کدام دسته هستید؟ دسته اول یا دوم؟

تفاوتی ندارد جزو کدام دسته باشید. ذهن شما به دنبال فیلتر اطلاعات است. ذهن انسان تا حد ممکن از توجه و تمرکز دوری می‌کند. شما باید گاهی این روتین را بشکنید و توجه مخاطب را به پیام خود جلب کنید.

نکته کلیدی این است که اطلاعات واقعاً حیاتی، باید به گونه‌ای به مردم ارائه شود که مدل ساخته شده توسط ذهن آنها را بشکند. این پیام‌ها باید تا حد ممکن در چشم باشند. برای مثال اعلان‌هایی که به‌صورت پاپ‌آپ (pop up) باز می‌شوند و کل صفحه را پوشش می‌دهند و برای رد کردن آن‌ها نیاز به فشردن یک دکمه وجود دارد، یکی از راه‌های اثر گذار برای جلب توجه مخاطب است.

در این روش باید دقت کنید تنها مطالبی را به این شکل به مخاطب ارائه کنید که مطمئن هستید مورد توجه او قرار می‌گیرد. اساساً المان‌های پاپ آپ المان‌های مزاحم شناخته می‌شوند. در استفاده از این روش افراط نکنید و حتماً بهترین موضوع و محتوا را برای قرار دادن در آن استفاده کنید.

5 – ذهن، تنها اجازه ورود به چیزهایی را می‌دهد که برای آن ارزش قائل است.

به‌عنوان نکته آخر، قصد داریم تا توجه شما را به جمله‌ای از جری سنفیلد (Jerry Seinfeld) جلب کنیم:

جری سینفیلد درباره چلب توجه مخاطب چه می گوید؟

آقای سنفیلد در اینجا یک نکته واقعاً مهم را بیان می‌کند. در نهایت، موفقیت در جلب توجه کاربران، توسط کیفیت محتوای شما تعریف می‌شود. اگر محتوای شما جالب و ارزشمند باشد و سود مثبتی برای مخاطب شما ایجاد کند، آنها وقت بیشتری را با آن صرف خواهند کرد. چرا که مرتبط بودن مطلب با انتظارات و نیاز مخاطب همه چیز است. اگر این مورد را رعایت نکنید و محتوای ارزشمند برای آن‌ها تولید نکنید، موفقیتی حاصل نمی‌شود.

البته در نگاه اول شاید چیزی که بیشتر از محتوا ارزشمند است، ایجاد جرقه و جذب نگاه کاربر و توجه اوست. اما چیزی که توجه را معطوف نگه می‌دارد، قطعاً محتواست. شاید المان‌های بصری برای لحظه‌ای توجه کاربر را جذب کند، اما کمتر از 3 ثانیه این توجه از بین خواهد رفت و به سراغ المان بعدی خواهد رفت؛ لذا باید ابتدا توجه را جلب و بلافاصله این توجه را با محتوای مطلوب مخاطب، حفظ کرد.

دانلود نسخه PDF

موارد پیشنهادی برای مطالعه بیشتر در وبلاگ دوناوب:

۵ راه برای جلب توجه مخاطب وحفظ آن (بخش اول)

راهنمای سریع و جامع سئو محلی ( local SEOسال 1400) بخش اول

چطور مطمئن شویم ایمیل های ما هرزنامه شناخته نمی شوند؟ (راهنمای سال ۱۴۰۰)

 

بهترین پنل پیامکی پنل پیامکی پیشرفته
نمایش بیشتر

تیم تولید محتوا

تیم تولید محتوای دوناوب، با تکیه بر تخصص خود سعی در انتشار مطالب و محتوای کاربردی و آموزشی برای همراهان و مشتریان دوناوب داشته و تمام سعی خود را بر ارائه محتوای با کیفیت و کاربردی معطوف خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم با عضویت در خبرنامه ایمیلی دوناوب و یا با دنبال کردن دوناوب در شبکه های اجتماعی، در جریان آخرین مطالب و آموزش های سایت قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا