تجربه کاربریطراحی سایت

بهترین راه ها برای جلب توجه مخاطب وحفظ آن (بخش اول: 5 روش مهم)

راههایی برای جلب توجه مخاطب و افزایش فروش و بهبود تجربه کاربری

یکی از پایدارترین چالش هایی که سازمان های تجاری به صورت آنلاین با آن روبرو هستند این است که چگونه در چند ثانیه کوتاه توجه مخاطبان خود را جلب کرده و آن ها را به وجد آورند. در سال 2000 متوسط طول عمر توجه انسان 12 ثانیه بود. یعنی به طور میانگین 12 ثانیه برای جلب توجه مخاطبان فرصت داشتید.

در سال 2013 این مقدار به 8 ثانیه کاهش یافت و بدون شک این مقدار در سال 2021 به کمتر از 3 ثانیه خواهد رسید. به عبارتی تنها 3 ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطب را جلب کنید. در غیر اینصورت، چیز دیگری توجه کاربر را به خود جلب خواهد کرد.

این موضوع به دلیل بار زیاد اطلاعات است. امروزه ما توسط جریان عظیمی از اطلاعات بمباران می شویم. در دنیای امروزی هزاران عامل برای پرت کردن حواس انسان ها وجود دارد. مرور سریع شبکه های اجتماعی، وبسایت و تبلیغات شبکه های متعدد تلویزیونی و ماهواره ای، چشم و مغز انسان ها را به مرور سریع و سطحی عادت داده است. لذا فرصت زیادی برای جلب توجه مخاطب در بین صدها مورد و عامل مزاحم دیگر نخواهید داشت. باید درست و حساب شده عمل کنید.

در واقع این سطح از حق انتخاب در دنیای مجازی و اطلاعات بسیار زیاد، مغز انسان را ناچار کرده که به سرعت اطلاعات اضافی و مزاحم را نادیده بگیرد. در نتیجه، مغز ما در حال پیشرفت است تا ورودی هایی را که با این استاندارد مطابقت ندارند حذف کند. شما که قصد ندارید محصول یا وبسایت شما، جزوی از این اطلاعات مزاحم باشد؟

در دوناوب تلاش ما بر این است تا این زمان را به کمتر از 3 ثانیه کاهش دهیم. یعنی کاری کنیم تا کمتر از 3 ثانیه توجه کاربر به وبسایت و خدمات شما جلب شود.

درک نحوه کار ذهن انسان و چگونگی جلب توجه مخاطب شما را قادر می سازد تجربه کاربری ایجاد کنید که رقابت را از بین ببرد و همزمان کاربران خود را راضی کنید. به کاربران خود کمک کنید تا به سرعت و به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و در نهایت با کمترین زمان اتلاف وقت، کارهای خود را انجام دهند.

در ادامه قصد داریم تا برخی از تکنیک های خاصی را معرفی کنیم تا با استفاده از آن ها بتوانید توجه ها را به سمت وبسایت خود جلب کرده و توجه مخاطب را به محصولات و خدمات خودتان معطوف کنید.

.

1. چشمان کاربران خود را بربایید.

توجه همچون پول با ارزش است. مردم برای وقت و زمانشان ارزش قائل اند و در مصرف آن برای اطلاعات کم ارزش بسیار خسیس هستند. البته امروزه ما درگیر اطلاعات به ظاهر با ارزش ولی درواقع بسیار بی ارزش شده ایم. دامی که در شبکه های اجتماعی بخش زیادی از زمان ما را به سرقت می برد.

برای اینکه کاربرانتان را ترغیب کنید تا توجه خود را به پیام شما اختصاص دهند، باید بدانید که چطور اولین جرقه های علاقه و جلب توجه را در ذهن آن ها ایجاد کنید.

تحرکات و انیمشن ها در تجربه رابط کاربری

یکی از تکنیک های بسیار عالی برای جذب توجه و زاویه دید مخاطب، استفاده از جلوه های بصری و انیمیشنی است. در واقع تحرک در بین المان های بدون حرکت صفحه، به خوبی خود را نمایان می کند. چشم و ذهن مخاطب به صورت خودکار، توجه اش را معطوف به این المان ها خواهد کرد.

اثر صورت های انسانی در جلب توجه مخاطب

یکی دیگر از تکنیک های خوب، ترکیب چهره های انسانی در محتوای شماست، به ویژه مواردی که مستقیماً به بیننده نگاه می کنند. ذهن انسان به طور ناخودگاه جلب صورت و چهره دیگران می شود. این موضوع تقریبا غیرممکن است که در یک تصویر شما به چهره انسان ها نگاه نکنید. این امر کاملا غیرارادی است. تنها زمانی می توانید این جریان را متوقف کنید که اراده کنید و در لحظه تصمیم بگیرید به چهره ها نگاه نکنید. اما خیلی زود به صورت غیرارادی به این روند باز میگردید.

در مقاله “ چگونه چهره انسان باعث تاثیر بر UX خواهد شد “ می توانید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید. این مطلب در آینده نزدیک نگارش خواهد شد.

استفاده از تصاویر چهره انسان برا جلب توجه مخاطب

بولد کردن متن و رنگ ها

همچنین می توانید رنگ های خاصی را برای قسمت های خاص پیام خود در نظر بگیرید. با استفاده از رنگ آمیزی مناسب و واضح می توانید تماس های چشمی مناسبی بین محتوا و چشم کاربر ایجاد کنید. حتی می توانید استایل متن را تغییر دهید. برای مثال همانطور که در این متن نشان می دهیم، بخشی از مطلب خود را به صورت بولد شده و برجسته نمایش دهید.

تست Squint

تکنیک های بصری ساده تری نیز برای جلب توجه وجود دارد، مانند استفاده از رنگ های روشن، تصاویر بزرگ و سایر عناصر که به صورت آشکاری برای بیننده ظاهر می شوند. یک تست سریع که می توانید روی محتوای خود انجام دهید، تست squint است.
برای این کار صفحات خود را به صورت عادی مشاهده کنید، سپس چشمان خود را به چپ یا راست منحرف کنید ( اصطلاحا چشم خود را چپ کنید: Squint ) تا دیگر نتوانید متن را خودتان بخوانید.

به عبارتی از گوشه چشم به متن بنگرید. در این زمان تنها متن یا محتوایی را می توانید تشخیص دهید که به لحاظ بصری برجسته و آشکار باشد. این محتوا به راحتی قابل تشخیص است.
مغر انسان در لحظه فقط می توانند مقدار معدودی از اطلاعات را پردازش کند و بخش اعظم آن را نادیده می گیرد. تنها اطلاعاتی در لحظه پردازش می شوند که توجه مغز و خصوصا چشم را به خود جلب کنند. انسان ها دائما در حال اسکن محیط روبروی چشمانشان هستند تا جایی که چیزی توجه آن ها را به خود جلب کند.
این تکنیک ها برای فعال کردن این توجهات طراحی شده اند و شما را قادر می سازد تا در اولین ثانیه ها، توجه مخاطب را به خود جلب کنید.

2. روی نیازهای اولیه دست بگذارید

در حقیقت، بخشی از مغز شما به نام “reptile” یا اصطلاحا خزنده وجود دارد که وظیفه آن بررسی و اسکن مداوم محیط است و همواره در حال بررسی این واقعیت است که آیا آن چیزی که شما در حال بازدید آن هستید، پاسخ به نیازهای اولیه شماست یا خیر. این نیازها می تواند غذا، امنیت یا خطر، جنس مخالف یا هر چیز دیگری باشد.
همواره این سوالات را در ذهن و ضمیر ناخودآگاه شما ایجاد می کند. آیا می توانم آن را بخورم؟ آیا می توانم با آن جفت شوم؟ آیا خطری برای من دارد؟ و سوالاتی از این دست.
پاسخ به این سوالات، وظیفه تمام وقت این قسمت از مغز شماست و بخش قابل توجهی از ضمیر ناخودآگاه شما را به خود معطوف می کند و هدف آن استفاده حداکثری از محیط اطراف برای تامین غرایز و نیازهای اولیه شماست. در ادامه چند مورد را خواهیم دید.

غذا

تصاویر غذاهای خوشمزه همچون فست فود ها این بخش از مغز را به شدت فعال می کند. حتما به تبلیغات رستوران ها و فست فود ها دقت کرده اید؟ امکان ندارد حتی برای چند ثانیه به آن غذاها نگاه نکرده باشید و در ذهن خود به طعم و مزه بی نظیر آن فکر نکرده باشید. حتی شاید دهانتان را هم به آب انداخته باشد. این نوع از تبلیغات در واقع باعث تصویر سازی ذهنی می شود و تجربه مشابهی که مرتبط با چنین تصویری است را در ذهن ما تداعی می کند.

احساسات جنسی

یکی از تکنیک های شناخته شده که در همه ی کشور ها حتی در کشور خودمان ( البته به شکل محدود تری ) مورد استفاده قرار می گیرد،توجه به غریزه جنسی است. حتما برای شما هم سوال بوده که چرا تقریبا اکثر بازگیران تبلیغات افراد زیبایی هستند. مردان و زنان جذابی که برای چند دقیقه تمام فکر و توجه شما را به خود معطوف می کنند. در واقع غریزه شما به صورت غریزی به این تصویر جلب می شود.

خطر

احساس خطر یکی دیگر از غرایز قدرتمند و اولیه انسان است. هدف از این غریزه، حفاظت از شما و بقای شماست. اما چطور می شود در تبلیغات از آن استفاده کرد؟ در واقع در این روش ابتدا یک حس خطر کاذب در ذهن شما ایجاد می کنند ( و یا از احساس خطری که هم اکنون در حال مقابله با آن هستید استفاده می کنند) و سپس راه حل آن را به صورت افراطی و گاهی دروغین به خورد شما می دهند.
تبلیغات خدمات بیمه سلامت، بیمه عمر، سرمایه گذاری، بانک ها، لوازم ایمنی، داروهای ریزش مو و … همه و همه بر این اساس ساخته و پرداخته می شوند تا به شما القا کنند که خطر همواره در کمین شماست، اما آن ها راه حل آن را در اختیار دارند. همواره دو صحنه قبل و بعد در این تبلیغات وجود دارد. ( این روش با روش تضاد که در ادامه خواهید دید ترکیب شده است )
صحنه اول، بازیگران تحت خطر مورد نظر در حال آسیب هستند یا آسیب دیده اند و دچار غم و اندوه می شوند. صحنه دوم، با استفاده از خدمات یا محصولات آن ها، هیچ خطری آن ها را تهدید نمی کنند و بسیار شاد و راضی هستند. این تکنیک یکی از قدرتمندترین تکنیک های تبلیغات و جذب مخاطب است.
البته لازم نیست تا مردم را فریب دهید. هدف جلب توجه مخاطب است. کافیست از تصاویری استفاده کنید که موجب جلب توجه مخاطب شود و چه تصویری قابل توجه تر از ترس ها و خطراتی که دائما در صدد محافظت از خود در برابر آن ها هستیم.

از نیازهای اولیه بشر استفاده کنید

نکته لازم توجه این است که همه صنایع و کسب و کارها نمی توانند از این روش ها استفاده کنند. در برخی از زمینه های کسب و کار، اصلا استفاده از این روش ها منطقی نیست و در برخی هم تاثیر مطلوبی ندارد.
تجارت در صنایع غذایی، سرگرمی، توریسم و گردشگری، جهانگردی و سفر و برخی صنایع دارویی بهداشتی و بیمه می توانند از این روش ها به خوبی استفاده کنند.
اگر در کسب و کار شما امکان استفاده مطلوب از این روش وجود دارد از آن استفاده کنید، در غیراینصورت اعتبار کسب و کار خود را زیر سوال نبرید.

3. استفاده از قدرت احساسات و داستان سرایی در جلب توجه مخاطب

یکی از پرقدرت ترین روش ها و تکنیک های بسیار موثر برای جلب توجه مخاطب، ایجاد احساسات و تحریک عواطف است. با برانگیختن احساسات، ذهن مخاطب خود را باز می کنید و ذهن او را برای کاوش و یادگیری درگیر می کنید.
این تکنیک در ارتباط با احساسات مثبت و منفی به یک میزان تاثیر گذار است. با ایجاد احساسات مثبت در مخاطب، او را در وضعیتی پذیرا و با روی باز قرار می دهید که احتمالا در این وضعیت به خوبی به شما توجه می کنند و ارتباطات ذهنی مطلوبی با محصول یا خدمات شما برقرار خواهند نمود.
با استفاده از احساسات منفی، می توانید نیازهای اولیه را ( قبلا بحث شد ) تحریک کنید و مجددا توجه آن ها را جلب کنید. سازمان های خیریه از این روش برای جلب توجه مخاطب، خیرین و مردم استفاده می کنند.

برانگیختن احساسات

یکی از بهترین راه ها برای ایجاد پاسخ های احساسی قدرتمند استفاده از المان های بصری و تصاویر است. می توان تصویری خلق کرد ( مهندسی کرد ) که موضوع، لحن و حالت های احساسی خاصی را به مردم القا کرد. همه ی این المان ها و تکنیک های به کار رفته در تصویر، در نهایت یک احساس و یک پیام به بیننده منتقل خواهد کرد. توانایی شما در انتقال صحیح این احساس و پیغام می تواند تعیین کننده میزان تاثیر گذاری و جلب توجه مخاطب باشد.

تا آنجا که ممکن است احساسات را در پیام خود جای دهید

ویدئو ها حتی می توانند قدرتمندتر از تصاویر عمل کنند. فیلم ها شامل تعدادی تصویر هستند که به صورت طبیعی در برابر چشم مخاطب یکی پس از دیگری به نمایش در خواهند آمد.
علاوه بر تصویر، با افزودن صوت و موسقی می توانید حواس شنوایی مخاطب را هم درگیر کنید و این یعنی بخش بیشتری از حواس مخاطب درگیر شده و میزان تمرکز و توجه به بیش از 70 درصد افزایش خواهد یافت. هرچه ورودی های حسی بیشتری همزمان با هم درگیر شوند، پتانسیل ایجاد تمرکز و توجه و همچنین حالت های احساسی عمیق تر در مخاطبان شما افزایش خواهد یافت.

مردم روایت ها و داستان ها را دنبال می کنند

قصه گویی روش دیگری است که باید از آن استفاده کنید. مهم نیست مخاطب شما چقدر سن دارد. قصه قصه است. همه ما قصه شنیدن را دوست داریم. افراد به هنگام شنیدن داستان تمایل به دانستن آخر قصه دارند و معمولا با تصویر سازی ذهنی، بخش زیادی از توجه آن ها درگیر داستان خواهد شد.
در این حالت اگرچه تصویر یا ویدئویی وجود ندارد ( البته می توانید داستان تصویری ایجاد کنید )، اما ذهن افراد به طرز حیرت آوری تصاویری در ذهن فرد خلق خواهد کرد که با باورها و تفکرات ذهن اون بیشتر سازگار است و پذیرش داستان برای اون بسیار بیشتر خواهد بود. ذهن ما عادت به ایجاد تصاویر مشابه و منطبق با واقعیت های پذیرفته در ذهن و مطابق با تجربه ها و دانسته های ما دارد.
در بازاریابی های دیجیتالی خود از این روش استفاده کنید. اجازه دهید مخاطب تصویرسازی ذهنی کند و هرجا که باشد این تصویر همراه اوست. این روش یکی از روش های قدرتمند در جلب توجه مخاطب و البته حفظ توجه مخاطب است.

4. اطلاعات برجسته ای برای مخاطب فراهم کنید

مردم فقط به نشانه های برجسته توجه واقعی نشان می دهند، در حالی که مقدار قابل توجهی از اطلاعات را که بی اهمیت تلقی می شود، نادیده می گیرند.
از نگاه مخاطب به قضیه نگاه کنید. مردم به چه اطلاعاتی از محصول شما توجه خواهند کرد؟ کدام جنبه از محصول شما مورد توجه آن هاست؟ رنگ؟کیفیت؟کمیت؟جملات نوشته شده روی محصول…
فرض کنید وارد فروشگاهی شده اید. به دنبال ماکارونی هستید. ذهن شما برای جست وجو و انتخاب یک ماکارونی از چه آیتم هایی استفاده می کند؟ احتمالا رشته های زرد رنگ یا پیچ در پیچ. درست است؟ پس باید در طراحی محصول دقت کنید که همان رشته های زرد رنگ بیشتر به چشم بیاید. نه نام برند یا لوگوی شما.
مردم درباره هر محصولی یک تصویر مبهم در ذهن دارند. تمام نوشته های روی بسته بندی در ذهن آن ها باقی نمی ماند. بلکه یک تصویر مبهم از برخی جنبه های محصول و رنگ جلب توجه می کند. ذهن انسان به دنبال آن است تا با کمترین اطلاعات ممکن و ساده ترین آن ها به جواب برسد. پس جواب ها و نشانه های ساده ایجاد کنید تا در ذهن مخاطب ماندگار شوید.

نکته: در پیام خود تنها مهمترین اطلاعات را تا حد ممکن قرار دهید و از زیاده گویی و شلوغ کردن آن خودداری کنید. ذهن مخاطب را با اطلاعات اضافی و غیرضروری مشوش نکنید.

مردم معمولا از ذهن خودشان برای شناخت و توجه به موضوعات مهم استفاده می کنند. این در واقع قدرت مغز است که در میان حجم عظیم اطلاعات، آن ها را فیلتر کرده و مهمترین ها را برای ما گلچین می کند.
اما این فیلتر چگونه عمل می کند؟ آیا در همه انسان ها مشابه است؟ آیا به میزان تحصیلات و یا محل زندگی افراد هم مرتبط است؟
راه حل شما به عنوان بازاریاب یا طراح، تحقیق و شناخت انسان هاست. این که کاربر شما کیست؟ چه علایقی دارد؟ و از همه مهمتر چطور فکر می کند؟ هرچه شناخت شما از مخاطب هدف بیشتر باشد، طراحی های شما بهتر به هدف شما نزدیک می شود.
یکی از راه ها، ایجاد شخصیت خریدار است. در این باره در مطلب مرتبط به خوبی صحبت خواهد شد.
در ادامه 4 تکنیک وجود دارد که شما را درایجاد و برجسته سازی نشانه هایی برای مخاطب هدف یاری خواهد کرد:

  • درک و همدلی: استفاده از اصطلاحات و زبان نزدیک به مخاطب، به مخاطبان نشان می هد که شما آن ها را درک می کنید. همدلی و نزدیکی یک تکنیک قدرتمند است که احساسات مثبتی در مخاطبان شما ایجاد می کند.
  • همچون یک متخصص عمل کنید: در حقیقت سعی کنید تا درد مخاطب و نیاز او را تشخیص دهید و به روشنی راه حلی مناسب برای اون ارائه دهید و در ارائه این راه حل به او نشان دهید که پاسخ شما چطور مشکل او را حل خواهد کرد. کاربر شما ارزش این کار را به خوبی درک می کند.
  • گوش دادن و بازخورد: همیشه با روی باز به مخاطب و بازخوردهای او گوش کنید. فقط شنیدن و دریافت کافی نیست. باید گوش کنید و دقیقا بفهمید آن ها چه می خواهند. همیشه این مورد را به کاربر اعلام کنید که شما منتظر شنیدن نظرات آن ها هستید. همیشه اشتیاق خودتان را برای ارتباط با آن ها و درک علاقه و خواسته های آن ها نشان دهید و آمادگی خود را بر حل مشکلات و پاسخ به نیازهای آن ها نشان دهید. این امر در حفظ و جلب توجه مخاطب بسیار موثر است.
  • مرتبط باشید: سعی کنید مطمئن شوید تمام پیام های شما مرتبط به موضوعی است که کاربر شما نیاز دارد. چرا باید پیامی داشته باشید که مخاطب شما به آن نیازی ندارد؟ در واقع بهتر است بگوئیم چرا باید فردی مخاطب پیامی باشد که علاقه ای به آن ندارد؟ چرا باید مخاطب شما باشد؟

متأسفانه، معمولا نشانه های برجسته به خودی خود معمولاً برای جلب توجه مخاطب کافی نیستند. نشانه ها در واقع تنها اطلاعاتی هستند که می دانید مخاطبان شما مهمترین آنها را پیدا می کنند. ذاتاً هیچ چیزی جلب توجه نمی کند.

در واقع برای دستیابی به نتیجه بهتر و جلب توجه مخاطب، باید این نشانه ها را با روش ها و تکنیک های قبلی به خوبی ترکیب کنید. در این صورت پیامی مهم به صورت جذاب در اختیار مشتری خواهد بود. این یعنی جلب توجه مخاطب و حفظ آن.
لذا نشانه های برجسته و مهم را شناسایی کنید و با استفاده از روش های جلب توجه مخاطب که بالاتر عنوان شد، و همچنین سایر روش های روانشناسی توجه مخاطب را به این پیغام جلب کنید.

5. استفاده از قدرت تضاد و تفاوت

نمایش تضاد و تفاوت یکی دیگر از تکنیک های موثر برای جلب توجه مخاطب است. اگر تا به حال تبلیغات کاهش وزن یا تناسب اندام را دیده باشید، معمولا یک تصویر “قبل” و یک تصویر “بعد” از کاهش وزن را نشان می دهند. این همان اصل تضاد و تفاوت است.

قبل و بعد

یکی دیگر از روش های خوب برای جلب توجه مخاطب، استفاده از “خوب” در مقابل “بد”، “انجام بده” در برابر “انجام نده”، “خطرناک” در برابر “امن” و موارد مشابه است. اساسا هرچیزی که قطب های مخالف و طرف های یک تقابل را نشان دهید، در جلب توجه مخاطب موثر است.
مردم دوست دارند نتیجه یک تفاوت را ببینید.

مردم عاشق مقایسه کردن هستند. دلیل اهمیت این تضاد، متکی به سیر تکاملی مغز انسان است. دقیقا همانطور که چشم به سمت حرکت توجه می کند، ذهن به طور طبیعی توجه بیشتری به تضاد می کند و به دنبال مقایسه به منظور یادگیری بیشتر است. همین علاقه به مقایسه و یادگیری موجب پیشرفت مغز انسان و یادگیری تمام چیزهایی شده است که امروز می دانیم.

مردم دوست دارند با یادگیری بیشتر، از تصمیمات بد دوری کرده و تصمیمات خوبی اتخاذ کنند. لذا شروع به مقایسه خواهند کرد تا “بد” را از “خوب” تشخیص دهند. شما می توانید از همین قدرت مقایسه برای جلب توجه مخاطب استفاده کنید و حتی داستانی قدرتمند با همین تضادها خلق کنید و در ذهن مخاطب چالش ایجاد کنید.

به مخاطبان خود کمک کنید تا به خودشان کمک کنند

مهمترین عنصر در جلب توجه افراد اطمینان از ارزش واقعی و صادقانه اطلاعاتی است که می خواهید به آنها ارائه دهید. هر زمانی که اطمینان حاصل کردید در تشخیص نکات برجسته و نیازهای مخاطب موفق شدید، می توانید از تکنیک های گفته شده استفاده کنید.
کاربران از این تلاش شما قدردانی خواهند کرد، زیرا تجربه مثبتی برای آن ها ایجاد کرده و به نیاز آن ها پاسخ داده اید. شما کار آن ها را برای یافتن پاسخ آسان کرده اید و به آن ها امکان می دهید بدون دردسر نیازهایشان را برطرف کرده و پاسخ دریافت کنند.
چیزی که آنها دوست ندارند فریبکاری یا دستکاری است. اگر از این تکنیک ها برای هدایت افراد به سمت اطلاعاتی که ارزشی ندارند استفاده کنید، و سعی کنید از دوز و کلک برای جلب توجه مخاطب استفاده کنید، بدون شک در لیست سیاه آن ها قرار خواهید گرفت. هیچ راهی سریعتر از این برای از دست دادن اعتبار شما و اعتماد آنها وجود ندارد.
جلب توجه تنها نیمی از مسیر است. بدون تولید محتوا یا محصول مناسب و پاسخ مورد نیاز مشتری، جلب توجه او کاملا بی فایده بوده و تنها انرژی و احتمالا هزینه بیهوده صرف کرده اید.

این مطلب ادامه دارد. برای اطلاع از تغییرات و به روز رسانی مطالب و همچنین اطلاع از انتشار مطالب جدید، در خبرنامه وبسایت عضو شوید.

بهترین پنل پیامکی پنل پیامکی پیشرفته
نمایش بیشتر

تیم تولید محتوا

تیم تولید محتوای دوناوب، با تکیه بر تخصص خود سعی در انتشار مطالب و محتوای کاربردی و آموزشی برای همراهان و مشتریان دوناوب داشته و تمام سعی خود را بر ارائه محتوای با کیفیت و کاربردی معطوف خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم با عضویت در خبرنامه ایمیلی دوناوب و یا با دنبال کردن دوناوب در شبکه های اجتماعی، در جریان آخرین مطالب و آموزش های سایت قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا