سئوسئو محلی

راهنمای سریع و جامع سئو محلی local SEO (سال 1400) – بخش اول و دوم

چطور در نتایج جست و جوی محلی دیده شویم

در این مجموعه، قصد داریم تا به دور از هرگونه حاشیه، با مفهوم سئوی محلی (Local SEO) آشنا شده و مهمترین، ضروری ترین و موثرترین اقدامات برای ارتقای سئوی محلی کسب و کار شما را معرفی کنیم. پیشنهاد می کنم این آموزش را از دست ندهید. با دوناوب همراه باشید.

فصل اول: مبانی سئو محلی(Local SEO)

در این فصل قصد داریم تا به معرفی مبانی سئوی محلی بپردازیم. در ابتدا با مفهوم سئو محلی آشنا خواهیم شد و سپس توضیح خواهیم داد که چرا سئو محلی برای هر کسب و کاری لازم و ضروری است. در ادامه توضیح خواهیم داد که سئو محلی چطور کار می کند. با ما در دوناوب، همراه باشید.

سئوی محلی (Local SEO) چیست؟

سئو محلی یا Local SEO به معنای بهینه سازی یک وبسایت به منظور افزایش بازدید از جستجوی محلی، هدایت ترافیک های جستجوی محلی و شناساندن برند و نام تجاری شما به مخاطبان احتمالی شما در ناحیه جغرافیایی محل زندگی یا کسب و کار شماست.

فعالیت های متداول مرتبط با سئو محلی شامل یافتن کلمات کلیدی محلی ( local Keywords )، بهینه سازی نمایه کسب و کار گوگل شما ( Google Business ) و ایجاد مستندات “NAP” است.

NAP مخفف 3 عبارت Name,Address,Phone به معنای نام، آدرس و شماره تلفن است.

چرا سئو محلی اهمیت دارد؟

سوالی که مطرح می شود این است که چرا سئو محلی برای کسب و کار شما اهمیت دارد؟ قصد نداریم تا یک سری آمارهای تصادفی به شما نشان دهیم. در اینجا به طور مختصر یک سری آمار جالب را به شما نشان دهیم که نشان می دهد سئوی محلی برای کسب و کار شما چقدر اهمیت دارد.

46 درصد تمام جستجوی های گوگل، جستجوی محلی هستند. ( Search Engine Roundtable )

تاثیر سئو محلی

29 درصد نتایج جستجوی گوگل ( SERP ) شامل نتایج محلی هستند. ( RankRanger )

29 درصد نتایج گوگل، نتایج محلی هستند

76 درصد مشتریانی که از طریق گوگل کالایی را جست و جو می کنند، در همان روز به فروشگاهی در محل نزدیک خود برای خرید مراجعه می کنند ( Google )

واضح است که سئو محلی (Local SEO)، بخش وسیعی از جهان سئو را تشکیل می دهند و اگر بتوانید وبسایت یا محصولات و محتوای آن را در نتایج جستجوی محلی قرار دهید، می توانید شانس خود را برای جذب ترافیک بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر، افزایش دهید.

سئوی محلی چطور کار می کند؟

در سطح بالا، سئوی محلی تفاوت چندانی با سئوی معمولی گوگل ندارد و مانند آن کار می کند. زمانی که شخصی در گوگل جست و جویی انجام می دهد، گوگل در بین فهرست های ایندکس شده خود بررسی می کند تا مناسب ترین گزینه برای پاسخ به درخواست کاربر جست و جو کننده را به او پیشنهاد دهد.

اما چیزی که سئو محلی گوگل (Google Local SEO) را خاص و متمایز می کند، این است که گوگل از یک سری فاکتورهای رتبه بندی متفاوت برای رتبه بندی نتایج سئوی محلی (Local SEO) استفاده می کند.

در حقیقت، سئو محلی دارای مجموعه ای منحصر به فرد از سیگنال ها و معیارها می باشد که شامل:

  • موقعیت مکانی محلی که کاربر جست و جو می کند
  • مستندات NAP
  • حضور کسب و کارتان در سرویس کسب و کار گوگل Google My Business
  • کلمات کلیدی استفاده شده در پروفایل Google My Business
  • نظرات و مرور (review) های آنلاین
  • کلیدواژه های موجود در مرورهای آنلاین
  • تعداد “check-ins” ها در آن موقعیت مکانی
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
  • امتیازهای کسب شده کسب و کار شما در نقشه گوگل و در دسته بندی مربوطه به کسب و کار شما

بدون شک زمانی که در گوگل جست و جو می کنید، بخشی از نتایج، شامل نتایج جستجوی محلی خواهد بود. برای مثال وقتی جست و جو می کنید، سفارش غذا، اولویت نتایج با نتایج موجود در موقعیت مکانی و نزدیک به محل شما خواهد بود. اما چطور در نتایج جستجوی محلی گوگل جزو اولین ها باشیم؟

فصل دوم: بلوک نقشه (Map Pack)

فصل دوم درباره بلوک نقشه یا Map Pack است.

در این فصل شما خواهید آموخت:

  • بلوک نقشه گوگل چطور کار می کند؟
  • چطور رتبه بلوک نقشه خودتان را پیگیری کنید؟
  • ابزارهای کاربردی و مفید برای سئو محلی
  • چطور در کلیدواژه های محلی در نتایج جست‎و‎جوی ارگانیک رتبه بالایی بدست آورید.

بنابراین اگر به بلوک های نقشه در گوگل علاقه مند هستید، این فصل برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود.

معرفی بلوک نقشه یا Map Pack

بلوک نقشه یا Map Pack (به آن Local Pack یا بسته محلی هم می گوند) مجموعه ای از 3 نتیجه کسب و کار محلی است که با نقشه ای از مکان های آن ها از که از گوگل مپ استخراج شده، نمایش داده می شود.

در ادامه این بلوک که در بالاترین قسمت نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده می شود، جست‎و‎جوی معمول نمایش داده خواهد شد.

بعدا در همین آموزش به شما نشان خواهیم داد که گوگل به چه صورت کسب و کارها را در نتایج جست و جوی Map Pack رتبه بندی می کند. اما فعلا به خاطر داشته باشید که Map Pack دارای الگوریتم خاص خود بوده و مجموعه قوانین مخصوص به خود را دارد.

بدون شک برخی از عوامل رتبه بندی مانند بک‎لینک (Backlink) می‎توانند در رتبه بندی بهتر هم در نتایج محلی و هم در نتایج ارگانیک به شما کمک کنند.

اما موارد مهم دیگری (همچون NAP) فقط برای رتبه بندی Map Pack مهم هستند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد:

گوگل فقط نتایج محلی را برای کلمات کلیدی حاوی یک شهر یا استان خاص نشان نمی دهد. یعنی لازم نیست برای جست و جوی محلی رستوران در شهر خودتان واژه “رستوران در ساری” را جست و جو کنید، بلکه کافیست واژه “رستوران” را جست و جو کنید. گوگل به صورت پیش فرض نتایج محلی موجود در محل زندگی شما را نشان خواهد داد

بلوک نقشه گوگل یا Map Pack

نتایج ارگانیک organic گوگل

نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید:

ممکن است شما بخواهید کلید واژه خاصی را برای کسب  و کار محلی خودتان بهینه کنید. برای مثال “رستوران + ساری”. اما معمولا کاربران به دنبال کلمات کلیدی گسترده تری مانند “رستوران” جست و جو می کنند.

سوالی که مطرح می شود این است: چطور رتبه کسب و کارمان را در نتایج محلی ردیابی کنیم؟

چطور رتبه بندی کسب و کارمان در Map Pack را ردیابی کنیم؟

یکی از اولین قدم ها در هر کمپین محلی، شناخت و بررسی محلی است که در آن حضور دارید. به خصوص اینکه قصد دارید ببینید در نتایج Map Pack این منطقه، در چه رتبه ای قرار دارید و به صورت مستمر این رتبه را بررسی کنید.

ابزارهای آنلاین زیادی برای ردیابی وجود دارند. اما مشکل اینجاست که در این ابزارها، محدوده جست و جو بسیار گسترده است. در صورتی که نتایج جست و جوی گوگل ممکن است کیلومتر به کیلومتر متفاوت باشد.

برای مثال ممکن است فردی در شمال تهران به دنبال رستوران باشد و فرد دیگری در جنوب شهر تهران همان کلیدواژه را جست و جو کند. اما نتایج پیشنهادی گوگل به این دو فرد کاملا متفاوت خواهدبود.

در واقع متناسب با موقعیت جغرافیایی محلی که فرد در حال جست و جو است (گوگل روش های مختلفی برای شناسایی محل شما دارد)، نزدیک ترین و در عین حال مناسب ترین نتایج به او نشان داده خواهد شد.

اگر بخواهید رتبه بندی کسب و کارتان را فقط از یک نقطه از موقیعت محلی خودتان جست و جو کنید، باید بدانید این ناحیه تنها بخشی از ناحیه کلی تر (برای مثال تنها بخشی از شهر محل زندگی شما) خواهد بود.

ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارد که متاسفانه یا غیررایگان بوده و امکان بررسی آن ها وجود ندارد، و یا در بررسی ها، کشورمان ایران را در نتایج خود در نظر نمی گیرند.

در اولین فرصت اگر ابزار آنلاین مناسبی پیدا شد، بلافاصله به این مطلب افزوده خواهد شد. پیشنهاد می کنیم جهت اطلاع از آپدیت مقالات، دوناوب را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و یا در خبرنامه ایمیلی دوناوب عضو شوید.

تمام موارد فوق در ادامه این آموزش توضیح داده خواهند شد. این آموزش ادامه دارد. پیشنهاد می کنم با عضویت در خبرنامه دوناوب، از آخرین مطالب و آموزش های ما باخبر شوید. کافیست در جعبه پائین نوشته، ایمیل خود را برای ما ارسال کنید.

بهترین پنل پیامکی پنل پیامکی پیشرفته
نمایش بیشتر

تیم تولید محتوا

تیم تولید محتوای دوناوب، با تکیه بر تخصص خود سعی در انتشار مطالب و محتوای کاربردی و آموزشی برای همراهان و مشتریان دوناوب داشته و تمام سعی خود را بر ارائه محتوای با کیفیت و کاربردی معطوف خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم با عضویت در خبرنامه ایمیلی دوناوب و یا با دنبال کردن دوناوب در شبکه های اجتماعی، در جریان آخرین مطالب و آموزش های سایت قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا