بهنیه سازی وبسایتسئو

راهنمای کامل بهینه سازی وبسایت (1400)

هر آنچه برای بهینه سازی وبسایت و افزایش سرعت صفحه نیاز خواهید داشت

در این آموزش از وب‌سایت دوناوب، قصد داریم تا به صورت کامل درباره مفهوم سرعت صفحه، ابزارهای بررسی سرعت صفحات و روش‌های بهینه سازی و افزایش سرعت وب‌سایت صحبت کنیم. این مقاله یک آموزش کامل و متشکل از تمام مطالب مرتبط با مبحث بهینه سازی در وب‌سایت دوناوب است. لازم به ذکر است که این مطلب به صورت مستمر به روز شده و تمام سعی ما آن است که یکبار برای همیشه و در یک آموزش جامع، نیاز شما به هر نوع آموزشی در این مورد را برطرف کنیم. پیشنهاد می‌کنم جهت اطلاع از به‌روزرسانی‌های این مقاله، در خبرنامه ما عضو شوید.

بهینه سازی عملکرد یک وب‌سایت، نشانه عملکرد حرفه‌ای یک طراح و توسعه وب و همچنین عامل اصلی موفقیت در کسب و کارهای آنلاین است. از این گذشته، هنگامی که کاربر منتظر بارگذاری صفحات وب‌سایت شماست، هرچقدر این زمان طولانی‌تر باشد، کاربر شکنجه سخت‌تری را متحمل می‌شود و ناامیدی حاصل از آن، باعث خواهد شد کاربر شما صفحات و مقالات دیگر وب‌سایت شما را بازدید نکند.

در این مقاله ضمن تعریف دقیق مفهوم صفحه، ابزارهای آنلاین بررسی و تست سرعت وب‌سایت معرفی شده و در ادامه تمامی روش‌های مهم برای افزایش سرعت وب‌سایت آموزش داده خواهد شد.

فهرست مطالب:

فصل ۱: مقدمه‌ای بر بهینه سازی سرعت وب‌سایت

فصل ۲: عملکرد وب‌سایت، موفقیت کسب‌وکار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فصل ۱: مقدمه‌ای بر بهینه سازی سرعت وب‌سایت

سرعت صفحه یا Page Speed واقعاً به چه معناست؟

سرعت بارگذاری در حالت موبایل در بهینه سازی سایت اهمیت بالایی دارد

اصلاح سرعت صفحه یا Page Speed در اصل به مدت زمانی گفته می‌شود که بارگذاری یک صفحه وب و نمایش کامل آن در صفحه مرورگر کاربر به طول خواهد انجامید. زمان بارگذاری صفحه مدت زمانی است که بین کلیک کردن کاربر روی یک لینک یا پیوند و نمایش تمام و کمال تمامی محتوای یک صفحه وب در مرورگر کاربر وجود دارد.

سرعت صفحه معمولاً با سرعت وب‌سایت یا “website Speed” اشتباه گرفته می‌شود. سرعت سایت، در واقع سرعت یک صفحه نمونه از یک وب‌سایت برای نمایش کامل است. در واقع مفهوم سرعت سایت، حداقل سرعت بارگذاری در یک وب‌سایت است. به این صورت که یک صفحه معمولی و معمولاً با محتوای کم از یک وب‌سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما سرعت صفحه، برای هر صفحه به صورت مجزا در نظر گرفته می‌شود.

در سرعت سایت، فاکتورهایی در نظر گرفته می‌شود که مرتبط با تمام صفحات وب‌سایت است. برای مثال سرعت سرور، فعال سازی کش، استفاده از CDN، فشرده سازی فایل‌های CSS و JS و مواردی که مرتبط با تمام صفحات وب‌سایت شماست.

در سرعت صفحه، عواملی در نظر گرفته می‌شود که دقیقاً در ارتباط با سرعت بارگیری صفحه به خصوص است. مانند فشرده سازی تصاویر موجود در آن صفحه، حذف فایل‌های استایل و اسکریپت بدون استفاده و مواردی که در بهینه سازی یک صفحه مشخص در نظر گرفته می‌شود.

در سرعت صفحه، عواملی در نظر گرفته می‌شود که دقیقاً در ارتباط با سرعت بارگیری صفحه به خصوص است. مانند فشرده سازی تصاویر موجود در آن صفحه، حذف فایل‌های استایل و اسکریپت بدون استفاده و مواردی که در بهینه سازی یک صفحه مشخص در نظر گرفته می‌شود.

البته در بهینه‌سازی وب‌سایت، تمام این موارد در نظر گرفته می‌شود. وب‌سایت بهینه، وب‌سایتی است که هم سرعت سایت و هم سرعت صفحات آن بالا باشد. نگران نباشید. در این آموزش یکبار برای همیشه به طور کامل این موارد را خواهید آموخت.

سه جنبه اصلی برای درک سرعت صفحه در زمینه تجربه کاربری و بهبود عملکرد وب‌سایت وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر داشت:

  • زمان صرف شده در تحویل محتوای HTML درخواستی کاربر به مرورگر (مرورگر بسته را تحویل می‌گیرد: سرعت سرور و اینترنت کاربر اثر گذار است)
  • پاسخ مرورگر به درخواست‌های بارگیری صفحه (مرورگر یا شروع به پردازش می‌کند یا به هر دلیلی نمی‌تواند پاسخ درستی ارائه دهد: پشتیبانی مرورگر از محتواهای دریافتی اثر گذار است)
  • پردازش کدها و محتواهای بارگیری شده توسط مرورگر (مرورگر تمامی محتوا را پردازش کرده و صفحه کامل را به کاربر نمایش می‌دهد: توان پردازشی دستگاه، حجم کدهای دریافتی – سرعت پردازش مرورگر اثر گذار است)

عملکرد وب‌سایت متعاقباً بر روی رتبه وب‌سایت (صفحات آن) در موتورهای جست‌وجو تأثیر بسزایی دارد. الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو، سرعت بارگیری وب‌سایت، تجربه کاربری و پاسخگویی وب‌سایت را از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی یک وب‌سایت در نظر می‌گیرند.

اصل مهم و اساسی در به حداکثر رساندن عملکرد وب‌سایت، تمرکز بر روی بهینه سازی سرعت صفحه از ابتدای بارگیری آن است. سرعت و کیفیت وب سرور و هاست، قالب‌ها و افزونه‌های بهینه سازی در CMS های مطرح همچون وردپرس، اسکریپت‌های سمت سرور تأثیر بسیار زیادی در سرعت صفحات و سرعت وب‌سایت دارند.

با این حال، توسعه دهندگان وب‌سایت و صاحبان کسب و کارهای آنلاین باید علاوه بر موارد فوق، مواردی دیگری را در طراحی، توسعه وب‌سایت و تولید محتوا در نظر داشته باشند تا حداکثر سرعت بارگذاری وب‌سایت و صفحات آن فراهم شود.

چه صفحه‌ای یک صفحه وب کند، آهسته یا Slow است؟

هر صفحه وب که سرعت بارگیری آن کمتر از یک چشم بر هم زدن (کمتر از ۴۰۰ میلی ثانیه) باشد، یک صفحه وب آهسته یا کند است. یعنی اگر کمتر از ۰٫۵ ثانیه صفحه سایت شما بارگیری نشود، جزو صفحات کند در نظر گرفته می‌شود.

مهندسان گوگل به این نتیجه رسیده‌اند که ۴۰۰ میلی ثانیه برای بارگیری یک صفحه کافی است و زمان بیشتر از این موجب کاهش تجربه کاربری و ناامیدی کاربران از مرور وب‌سایت‌ها خواهد شد. گوگل ترجیح می‌دهد تا وب‌سایت‌های سریع‌تر را به کاربران و جست‌وجوگران خود پیشنهاد دهد. این تصمیم پیشرفت زیادی در بهبود تجربه اینترنت داشته است.

با گذر زمان، پیشرفت وسایل و فناوری‌های ارتباطی و شبکه، انقلابی در انتقال اطلاعات ایجاد کرده و سرعت اینترنت امروزه به حدی بالاست که در کمتر زمانی (در حد پلک‌زدن) می‌توان به محتواهای سراسر وب دسترسی داشت.

امروزه کاربران وب، انتظار دارند در چشمی بر هم زدن به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشند؛ لذا بهینه‌سازی وب‌سایت برای افزایش سرعت بارگیری وب‌سایت‌ها امری ضروری و حیاتی است.

۰٫۲۵ ثانیه (۲۵۰ میلی ثانیه) تفاوت در زمان بارگذاری صفحه (سریع‌تر یا کندتر) تأثیر رقابتی بسیار زیادی برای مشاغل آنلاین ایجاد خواهد کرد. – Harry Shum – متخصص سرعت مایکروسافت

 

چه اتفاقی خواهد افتاد اگر زمان بارگذاری یک وب‌سایت بیش از ۴۰۰ میلی ثانیه باشد؟

در صورتی که زمان بارگیری یک صفحه وب بیش از 0.4 ثانیه باشد، یک نفر از هر 4 نفر بازدید کننده، آن صفحه وب را برای همیشه رها خواهد کرد. 46 درصد کاربران، از وب‌سایت‌های ضعیف بازدید نمی‌کنند. مالکان وب‌سایت فقط 5 ثانیه فرصت دارند تا بازدیدکنندگان را قبل از ترک وب‌سایت، به طریقی جذب و درگیر کنند.

اگر زمان بارگیری بیش از 5 ثانیه طول بکشد، 74 درصد از کاربران موبایل، وب‌سایت شما را ترک خواهند کرد. هر ثانیه تاخیر در زمان بارگیری صفحه، می تواند 1.6 میلیارد دلار ضرر سالانه به تجارت وب‌سایت آمازون وارد کند.

سرعت پائین وبسایت شما می تواند موجب ضرر بسیار هنگفتی برای کسب و کار شما باشد

47 درصد از مشتریان تجارت الکترونیک انتظار دارند زمان بارگذاری صفحه کمتر از دو ثانیه باشد، وگرنه وب‌سایت را ترک خواهند کرد. 40 درصد از کاربران در ثانیه سوم تصمیم به ترک سایت می‌گیرند. در این زمان حتی ابزارهای تجزیه و تحلیل رفتار کاربر هم نمی‌توانند عملکرد آن‌ها را تحلیل کنند. زمان بارگیری کمتر از 2 ثانیه، یعنی سریع‌تر از میلیون‌ها وب‌سایت موجود!

چه اتفاقی می‌افتد اگر زمان بارگذاری وب‌سایت ها افزایش یابد؟

وقتی وب‌سایت موزیلا، زمان بارگذاری وب‌سایت خود را به میزان 2.2 ثانیه کاهش داد، تعداد دانلودهای نرم افزار فایرفاکس (Firefox) 15.4 درصد (یعنی 10میلیون دانلود در سال) افزایش یافت. والمارت (Walmart) یکی از معروف ترین فروشگاه های زنجیره ای جهان، اعلام کرد به ازای هر 1 ثانیه بهبود در سرعت بارگیری وب‌سایت خود، 2 درصد افزایش نرخ تبدیل (تبدیل بازدید کننده به خریدار) داشته است. می دانیم که اعداد دروغ نمی گویند!

افزایش 10 میلیون دانلود فایرفاکس تنها با افزایش 2.2 ثانیه ای سرعت وبسایت موزیلا

چه وب‌سایت‌هایی عملکرد مورد قبولی دارند؟ (جنبه روان شناختی)

۱۰۰ میلی‌ثانیه. این مدت زمانی است که لوب اکسیپیتال (Occipital Lobe) در مغز ما اطلاعات بصری را به عنوان یک حافظه حسی ذخیره می‌کند.

محققان گوگل معتقدند زمان بارگیری صفحه کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه، به بازدیدکنندگان این توهم را خواهد داد که سرعت بارگیری وب‌سایت در لحظه اتفاق می‌افتد و بلافاصله این موضوع در حافظه حسی آن‌ها ذخیره خواهد شد. ذخیره سازی حافظه تنها ۱۰۰ میلی ثانیه دوام دارد. این ذخیره حافظه پس از ۰٫۱ ثانیه پاک می‌شود زیرا سلول‌های گیرنده نوری در چشم اطلاعات بیشتری را به لوب اکسیپتیال منتقل می‌کنند.

از نظر روانشاختی فقط 100 میلی ثانیه فرصت برای ماندن در ذهن مخاطب خواهید داشت

۱ ثانیه زمان بارگیری، برای حفظ حریان فکری یکپارچه کافی است. کاربران احساس خوبی از تجربه کاربری داشته و دچار تشویش و استرس ذهنی نمی‌شوند. اگر وب‌سایتی کند باشد، معمولاً به همان نسبت، کاربر را ناراضی و خشمگین خواهد کرد. حتماً همه ما تجربه این مورد را داریم.

بعد از ۱۰ ثانیه تأخیر، توجه بازدیدکننده به سختی حفظ می‌شود. احساس بی حوصلگی، ناامیدی و احساس خشم گاهی به حدی قوی است که بازدید کننده را از مراجعه مجدد به چنین وب‌سایت‌های کندی بازمی‌دارد.

معماری روان‌شناختی عملی

نکته‌ای که احتمالاً خودتان تجربه کرده‌اید، این است که وقتی کاربر با یک وب‌سایت کند مواجه می‌شود، دو انتخاب دارد. انتخاب اول، انتظار برای بارگیری صفحه یا وب‌سایت کند است. او منتظر می‌ماند تا صفحه بارگیری شده و به محتوای آن دسترسی داشته باشد. انتخاب دوم، خروج از وب‌سایت کند، و دسترسی به محتوای موردنیاز خود، در وب‌سایت‌های سریع‌تر است. خوشبختانه یا متأسفانه، اکثر کاربران گزینه دوم را ترجیح می‌دهند.

یک کاربر به طور معمول، به جای اینکه چند ثانیه بیشتر منتظر پاسخ وب‌سایت‌های کند باشد، چند دقیقه اضافی را به‌مرور وب‌سایت‌های سریع‌تر و حتی بی ربط می‌پردازد. با توجه به وجود دریایی از منابع در فضای وب، کاربران حق انتخاب‌های بالایی دارند و در نهایت اطلاعات موردنیاز خود را در وب‌سایت‌های متعدد و ترجیحاً سریع‌تر جست‌وجو می‌کنند.

بازنده نهایی اما، مشاغل و کسب و کارهای آنلاینی هستند که علی رغم ارائه اطلاعات و خدمات دقیق، مناسب و با ارزش، به دلیل سرعت پائین وب‌سایت یا صفحات خود، نمی‌توانند به مشتریان هدف خود برسند و بخش زیادی از این فرصت‌ها را از دست می‌دهند.

شاید خیلی عجیب باشد که بدانید کاربران ترجیح می‌دهند زمان زیادی را صرف جست‌وجوی اطلاعات در جای دیگری کنند، تا اینکه چند ثانیه منتشر بارگیری وب‌سایت مناسب باشند. اجازه دهید تجربه‌ای مشابه این مورد را مطرح کنیم. حادثه فرودگاه هوستون که از چند سال پیش تا کنون منجر به خلق یک راه حل هوشمندانه شده است.

تجربه فرودگاه هوستون در کاهش زمان انتظار مشتریو مخاطب

مسافران در فرودگاه مجبور شدند ۱ دقیقه پیاده‌روی تا محل تحویل بار بروند و ۷ دقیقه در آن جا منتظر بمانند تا چمدان خود را تحویل بگیرند. نتیجه، گزارشات و شکایات فراوان درباره کندی فرایند ارائه خدمات بود.

مدیران فرودگاه برای حل این مسئله، راه حلی حیله‎گرانه انتخاب کردند. آن‌ها درب‌های ورود را بسیار دورتر در نظر گرفته و چمدان‌ها را به بیرونی‌ترین چرخ‌وفلک منتقل کردند.

مدیران فرودگاه برای حل این مسئله، راه حلی حیله‎گرانه انتخاب کردند. آن‌ها درب‌های ورود را بسیار دورتر در نظر گرفته و چمدان‌ها را به بیرونی‌ترین چرخ‌وفلک منتقل کردند.

به همین ترتیب، آسانسورها دارای آینه هستند تا مسافران مشغول به ظاهر خود شده و متوجه گذر زمان و انتظار نشوند. این رفتار مسافران و استفاده کنندگان آسانسور، کاملاً مشابه بازدیدکنندگان وب‌سایت در فضای مجازی است. این اصل کلی در همه جا صدق می‌کنند: مردم از انتظار خوششان نمی‌آید.

اکنون، صاحبان کسب و کارهای آنلاین، می‌توانند مشابه مدیران فرودگاه هوستون، راه‌حل‌های روان‌شناسانه اتخاذ کنند و زمان انتظار کاربران را تا حد زیادی کاهش دهند. بهترین راه‌حل، خلق یک وب‌سایت پرسرعت است. در صورتی که به هر دلیل وب‌سایت شما به حد کافی سریع نیست، می‌توانید با ترفندهای مناسب، حس انتظار در کاربران را بسیار کاهش دهید.

تمرکز ما در ادامه این مطلب، تمرکز بر راه‌حل افزایش سرعت و بهینه سازی وب سایت است، تا با بهینه سازی وب‌سایت خود، موجب افزایش رضایت مشتری، حفظ و کسب وفاداری آن‌ها، و ارتقای پتانسیل‌های تجارت آنلاین شود.

فصل ۲: عملکرد وب‌سایت، موفقیت کسب‌وکار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

عملکرد وب‌سایت اثر مستقیم بر فروش دارد

عملکرد وب‌سایت، مستقیم بر روی تجربه کاربر اثر خواهد گذاشت. سرعت بارگذاری صفحه، مترادف با تجربه کاربری مناسب است و آمار و ارقام فروش شما را مستقیماً تغییر می‌دهد.

گوگل، به‌عنوان پادشاه تکنولوژی، از زمانی که متوجه تأثیر بسیار زیاد سرعت وب‌سایت‌ها، در فروش، آمار بازدید و تعداد مخاطبان وب‌سایت‌ها شد، سرعت وب‌سایت را به‌عنوان فاکتور و عاملی مهم در الگوریتم‌های خود قرار داده و به‌مرورزمان آن را به مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها تبدیل نمود.

این غول دنیای جست‌وجو یکبار به دلیل تاخیر نیم ثانیه ای در بارگذاری صفحات خود، 20 درصد افت بازدید را تجربه نمود. از آن زمان به بعد متوجه تأثیر بسیار زیاد سرعت وب‌سایت‌ها در جذب مخاطب و میزان فروش شد. توجه کنید این عامل به شدت در سهم گوگل از بازار موتورهای جست‌وجو تأثیر گذاشت.

سؤال مهم: تأثیر سرعت و عملکرد وب‌سایت بر یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط چقدر است؟ پاسخ: تنها پاسخ به این سؤال این است: به طور غم انگیزی، بسیار چشمگیر است!

اگرچه گوگل این مشکل را به‌سرعت حل کرد، اما همیشه این مشکل درباره کسب‌وکارهای دیگر وجود دارد و شاید آن‌ها نتوانند به‌سرعت این مشکل را برطرف کنند. حال خودتان حساب کنید چه ضرری به این کسب‌وکارها وارد می‌شود. آن هم در چنین فضای رقابتی جدی که این روزها در فضای آنلاین با آن مواجه هستیم.

شرکت مشاوره Forrester، طبق بررسی‌های اخیر خود، متوجه شده یکی از مهم‌ترین انتظارات مخاطبان یک وب‌سایت یا مشتریان یک فروشگاه آنلاین، سرعت بارگذاری و عملکرد سریع یک وب‌سایت است. طبق این بررسی‌ها، میزان فروش وب‌سایت‌های با عملکرد و سرعت بهتر، به‌مراتب بیش از وب‌سایت‌های با عملکرد پائین‌تر بوده است.

این تحقیق نشان داد که ۸۸ درصد کاربران و مشتریان خرده‌فروشی‌های آنلاین، وقتی وب‌سایت فروشگاه زمان بارگذاری بیش از ۳ ثانیه داشته باشد، تقریباً نصف این وب‌سایت‌ها را رها کرده و به سراغ وب‌سایت سریع‌تر خواهند رفت.

این اقدامات در نتیجه بر فروش این وب‌سایت‌ها تأثیر مستقیم دارد. ۷۹ درصد از مشتریان، هرگز بار دوم از وب‌سایت‌های با عملکرد بد بازدید نمی‌کنند، مگر آنکه در حد و اندازه گوگل یا آمازون باشید (که البته این وب‌سایت‌ها همواره سرعت بارگذاری فوق‌العاده‌ای دارند).

۴۶ درصد از مردم، به‌صورت ماندگار تحت تأثیر اثر منفی این سرعت بارگذاری این وب‌سایت‌ها خواهند بود. یعنی کافی است یکبار تجربه ناخوشایندی داشته باشند، دیگر وارد آن نخواهند شد.

۴۴ درصد از مردم، نه‌تنها دید منفی به این وب‌سایت‌ها خواهند داشت، بلکه آن را با بقیه افراد در میان گذاشته و این تأثیر منفی را به دیگران هم سرایت می‌دهند. این یعنی تبلیغات ویروسی منفی، برای کسب‌وکار شما.

وبسایت های با سرعت بالا موجب بهبود تجربه کاربری (UX) خواهند شد

در حالی که در ظاهر تنها کیفیت خدمات و محصولات بیشترین تأثیر را در فروش مشاغل دارد، اما در کسب‌وکارهای آنلاین، پیش از اینکه کیفیت محصول اهمیت داشته باشد، کیفیت وب‌سایت شما اولویت دارد.

کاربر زمانی به مشتری تبدیل می‌شود که بخواهد از وب‌سایت شما بازدید و خرید کند. اگر موضوع عملکرد وب‌سایت به‌درستی مدیریت نشود، کاربر تمایلی برای بررسی محصولات شما نخواهد داشت.

اثرات عملکرد وب‌سایت بر روی نرخ تبدیل

به‌عنوان مهم‌ترین و قدرتمندترین معیار اینترنت برای کسب‌وکارهای آنلاین، نرخ تبدیل به‌طورکلی به KPI های وب‌سایت در ایجاد مزیت‌های رقابتی برای سیستم‌های خرده‌فروشی آنلاین بستگی دارد.

نرخ تبدیل درواقع معیاری برای سنجش عملکرد یک کسب‌وکار آنلاین، در تبدیل بازدیدکننده به مشتری نهایی است. نرخ تبدیل یا Conversion Rate اشاره به تعداد افرادی دارد که از میان کل مخاطبان وب‌سایت یا کسب‌وکار شما، هدف موردنظرتان را انجام می‌دهند. این هدف در فروشگاه‌های آنلاین، تبدیل بازدیدکننده به فروشنده و انجام فروش است.

KPI مخفف Key Performance Indicator به معنی شاخص کلیدی عملکرد وب‌سایت‌هاست. اساساً KPI های خوب وب‌سایت، معیاری هستند که جهت سنجش موفقیت یک وب‌سایت در فروش و عملکرد تجاری مناسب تعیین می‌شود. در واقع KPI یک متغیر قابل‌اندازه‌گیری است که به ما نشان می‌دهد، یک سازمان چقدر در رسیدن به اهداف کلیدی خود موفق بوده است. در واقع یک KRI به شما می‌گوید در کسب‌و‌کارتان چه نتیجه‌ای گرفته‌اید؛ اما KPI به شما می‌گوید که باید چه کاری انجام دهید.

در دنیای وب، دیگر روش‌های سنتی رقابت به‌تنهایی جوابگو نیست. یکی از زمینه‌های رقابت مؤثر، بهبود عملکرد و سرعت وب‌سایت به‌منظور افزایش نرخ تبدیل است.

در سال ۲۰۱۱، کمپین جمع‌آوری کمک مالی اوباما در جریان انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا، تنها به دلیل کاهش زمان بارگیری سایت از ۵ به ۲ ثانیه، ۳۴ میلیون دلار مبلغ بیشتر جمع‌آوری نمود. یعنی ۱۴ درصد افزایش کمک مالی تنها با ۳ ثانیه بهبود عملکرد وب‌سایت!

در کسب‌وکارهای آنلاین، جلب نظر مشتریان برای خرید از فروشگاه شما، انرژی کمتری نسبت به یک کسب‌وکار فیزیکی می‌طلبد. تنها با چند کلیک کاربر به مشتری تبدیل شده و خرید خود را انجام می‌دهد. بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی غالباً بیشترین تأثیر را در جذب مخاطب و بازدیدکننده به وب‌سایت‌ها دارند.

اگر بازدیدکننده وب‌سایت شما، احساس کند که اطلاعات، خدمات و محصولات موردنیازش در وب‌سایت شما وجود ندارد، راحت‌تر ازآنچه فکرش را بکنید، وب‌سایت شما را ترک می‌کنند. این در حالی است که ممکن است وب‌سایت شما همان محصول یا خدمات را داشته باشد، اما این حس به کاربر منتقل نشده است. به عبارتی کاربر تجربه (UX) مطلوبی دریافت نکرده است.

تجربه کاربری (User eXperience=UX) مهم‌ترین تأثیر را در افزایش نرخ تبدیل شما خواهد داشت. سرعت و عملکرد مطلوب وب‌سایت شما، رابطه مستقیمی با UX دارد. در کسب‌وکار آنلاین، چیزی که بالاترین اولویت را دارد، راحتی مشتری و دستیابی کارآمد آن‌ها به اطلاعات، محصولات و خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. این شرط اساسی برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری است.

هیچ‌کدام از این موارد بدون افزایش سرعت وب‌سایت تأثیر ندارد. چون کاربر پیش از ورود به سایت، پشیمان شده و وب‌سایت کند شما را ترک می‌کند.

اگر از میزان تأثیر عملکرد وب‌سایت خود بر نرخ تبدیل آگاهی ندارید، از ابزارهایی مانند  thinkwithgoogle استفاده کنید.

عملکرد وب‌سایت بر تعامل کاربر (User Engagement) تأثیر می‌گذارد

آمار مطلوب تعامل کاربر، بیانگر قدرت یک کسب‌وکار آنلاین در جذب مخاطب و نشان‌دهنده قدرت کافی برای داشتن یک نرخ تبدیل مطلوب است.

مشارکت کاربر و تعامل او با کسب‌وکار شما، ارتباط کاملاً مستقیم با نرخ تبدیل دارد. عملکرد وب‌سایت شما نیز تأثیر مستقیم بر تعامل کاربر خواهد داشت.

در وب‌سایت‌های کند و با عملکرد ضعیف، تعامل کاربر بسیار پائین است. کاربر حاضر به تعامل با وب‌سایت شما نیست. حاضر نخواهد بود در خبرنامه شما عضو شود. علاقه‌ای به شرکت در نظرسنجی‌های شما ندارد. شک نکنید علاقه‌ای به ثبت‌نام در وب‌سایت شما نداشته و در نتیجه مشتری محصول یا خدمات شما نیز نخواهد بود. در چنین شرایطی با کاهش سرعت و عملکرد وب‌سایت، تعامل کاربر نیز کاهش‌یافته و به دنبال آن با کاهش نرخ تبدیل، فروش شما به شدت افت خواهد کرد.

وب‌سایت‌های با عملکرد بالا سه پارامتر اساسی را موردتوجه قرار می‌دهند:

  • احساسات کاربر
  • حالات روحی کاربر
  • تعاملات کاربر

این سه جنبه ارتباط عاطفی، شناختی و رفتاری بین وب‌سایت با بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند. با برقراری این ارتباط، مشاغل آنلاین می‌توانند شخصیت کاربران هدف را شناخته و با تکنیک‌های مناسب موجب ایجاد تمرکز، انگیزه و حس اعتماد در کاربرانشان شوند. این موارد تأثیر فوق‌العاده در نرخ تبدیل خواهد داشت. همچنین کاربران و مشتریان راضی، تبدیل به بلندگوهای انسانی برای تبلیغ کسب‌وکار شما خواهند بود. شبکه‌های مجازی پر است از مردمی که تجربیات مطلوب یا نامطلوب خود از محصولات، خدمات و اطلاعات وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

تأثیرات عملکرد وب‌سایت بر OpEx

هزینه عملیاتی (OpEx: Operating expense‎) شامل هزینه‌های روزانه و ضروری کسب‌وکارها است. هزینه‌های جاری یک شرکت به‌منظور راه‌اندازی یک محصول، کسب‌وکار یا سیستم می‌باشد که در واقع هزینه‌های مربوط به فعالیت عادی و مستمر شرکت است. این هزینه‌ها شامل بهای تمام شده کالای فروش رفته، هزینه فروش، هزینه‌های عمومی و اداری و تحقیق و توسعه هستند. این هزینه‌ها از طریق فعالیت‌های عادی شرکت به وجود می‌آیند. یکی از اهداف شرکت‌ها حداکثر کردن بهره‌وری در مقابل میزان هزینه‌های عملیاتی است. در این مسیر هزینه عملیاتی معیار اصلی نشان‌دهنده بهره‌وری شرکت در طول زمان است.

هزینه‌های عملیاتی شامل دستمزد، هزینه‌های صدور پروانه، تعمیرات جزئی، هزینه‌های اداری، هزینه‌های سفر و توزیع، کمیسیون، لیزینگ، مواد اولیه، بیمه و مالیات اموال است. اگر تجهیزات به‌جای اینکه خریداری شوند، اجاره شوند، جزء هزینه‌های عملیاتی محسوب می‌شوند. این یکی از دلایلی است که در صورت سود و زیان هزینه‌های عملیاتی به هزینه‌های سرمایه‌ای ترجیح داده می‌شوند، زیرا کاهش هزینه‌های عملیاتی بسیار آسان‌تر از کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای است.

هزینه‌های سرمایه‌گذاری که معمولاً با نام CapEx شناخته می‌شوند، وجوهی است که توسط یک شرکت برای به دست آوردن، ارتقاء و نگهداری دارایی‌های فیزیکی مانند املاک، ساختمان‌ها، کارخانه‌های صنعتی، فناوری یا تجهیزات استفاده می‌شود.

هزینه‌ها سرمایه اغلب برای انجام پروژه های جدید یا سرمایه گذاری توسط شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. ایجاد هزینه های سرمایه ای روی دارایی های ثابت می تواند شامل همه چیز از تعمیر سقف گرفته تا ساختمان، خرید تجهیزات قطعه، ساخت یک کارخانه جدید باشد. این نوع هزینه مالی همچنین توسط شرکت ها ایجاد می شود تا دامنه فعالیت خود را حفظ کنند یا افزایش دهند.

به‌عبارت‌دیگر، CapEx هر نوع هزینه‌ای است که یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند، یا در ترازنامه خود آن را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد، نه اینکه در صورت درآمد آن را به‌عنوان یک هزینه حساب کند. (منبع: هدی دیتا)

اگرچه سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت در حد چند ثانیه، به هزینه‌های سرمایه‌گذاری (CapEx) یک شرکت افزوده می‌شود، اما به دنبال آن بازده وب‌سایت افزایش‌یافته و منجر به افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های عملیاتی (OpEx) و کاهش هزینه سرمایه‌گذاری سخت‌افزاری می‌شود.

یکی دیگر از غول های تجارت الکترونکی، یعنی Shopzilla، با کاهش زمان بارگذاری صفحه وب‌سایت خود، از 7 ثانیه به 2 ثانیه، 50 درصد هزینه های عملیاتی خود را کاهش داد. بهبود عملکرد وب‌سایت، شرکت را قادر ساخت تا بدون نیاز به افزایش منابع سخت افزاری، به میزان بیشتر به درخواست های کاربران وب‌سایت پاسخ دهد. این عمل تنها با بهبود عملکرد وب‌سایت حاصل شد.

عملکرد و پاسخگویی مطلوب این وب‌سایت درآمد شرکت را به میزان ۱۲ درصد افزایش داد، چراکه بدون افزایش هزینه‌های سخت‌افزاری، ضمن کاهش هزینه‌های عملیاتی، ترافیک وب‌سایت و میزان فروش به شدت افزایش یافت.

بهبود KPI در وب‌سایت منجر به کسب امتیاز بهتر در Google AdWords  می‌شود و لذا هزینه CPC یا پرداخت به‌ازای هر کلیک را کاهش می‌دهد. کسب‌وکارهای آنلاین با امتیاز بالا و سرعت صفحه‌ی مطلوب، می‌توانند بودجه‌های تبلیغاتی را به طور مؤثر کاهش دهند، و در نتیجه بدون هزینه عملیاتی اضافی حداکثر میزان دسترسی به خدمات و محصولات و در نتیجه حداکثر نرخ تبدیل را بدست آوردند.

از دیگر سو، کاهش سرعت وب‌سایت، استفاده از منابع سرور را به حداقل می‌رساند. Bing مطالعه مستقلی بر عملکرد وب‌سایت خود انجام داد. نتیجه تحقیقاتشان داد که با هر ۲ ثانیه تأخیر در ارائه درخواست جست‌وجوی کاربران، موجب ازدست‌دادن 4.3 درصد از درآمد به ازای هر کاربر خواهد شد.

هنگامی‌که گوگل تأخیر در ارائه نتایج جست‌وجو را به میزان 0.4 ثانیه کاهش داد، همچنان 0.21 درصد کاربران تغییری در جست‌وجو نشان ندانند. افزایش سرعت وب‌سایت تا میزان مشخصی تأثیر خواهد داشت. یعنی از جایی به بعد دیگر کاهش صفحه به‌تنهایی اثر آن‌چنانی در کاهش هزینه‌ها یا افزایش درآمد نخواهد داشت. شاید در برخی موارد کاهش زمان بارگیری باعث کاهش موقتی CapEx شود، اما این مورد تا همیشه ادامه نخواهد داشت. از یک جا به بعد باید منابع سخت‌افزاری را افزایش دهید تا پاسخگوی نیاز مشتریان بیشتر باشید.

تأثیر عملکرد وب‌سایت بر قابلیت استفاده (Usability)

کاربران ترجیح می‌دهند تا به‌جای منتظر ماندن در صف بارگذاری یک وب‌سایت کند، زمان بیشتری صرف کنند تا یک وب‌سایت سریع‌تر پیدا کنند. درست ماندن افرادی که به‌جای منتظر ماندن در ترافیک، ترجیح می‌دهند از جاده خاکی کنار عبور کنند یا با ویراژ رفتن و لایی کشیدن، زودتر به مسیر برسند، درحالی‌که تفاوت چندانی نخواهد داشت. به‌طورکلی انسان‌ها از انتظار کشیدن بیزار هستند.

ارتباط تنگاتنگی بین قابلیت استفاده از یک وب‌سایت و وفاداری مشتری وجود دارد. این رابطه کاملاً وابسته به KPI وب‌سایت، همچون سرعت صفحات، زمان بارگذاری و میزان پاسخگویی وب‌سایت به درخواست است.

به‌صورت کاملاً مشابه، خزنده‌های موتورهای جست‌وجو از همین پارامترها برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. در واقع در حال حاضر پارامترهای وابسته به‌سرعت وب‌سایت، از مهم‌ترین پارامترهای رتبه‌بندی صفحات در نتایج موتورهای جست‌وجو است.

مواردی مورد انتظار کاربران به‌منظور استفاده مطلوب از وب‌سایت عبارت‌اند از:

  • مرور وب‌سایت و بازدید از آن آسان باشد و به‌راحتی بتوان در آن به محصول، اطلاعات یا خدمات موردنیاز دسترسی پیدا کرد.
  • در تمام دستگاه‌ها بتوان به‌راحتی با وب‌سایت کار کرد. موبایل، تبلت یا دسکتاپ، فرقی ندارد. در هرکدام می‌توان بهترین تجربه کاربری را داشت. با هر مرورگری بتوان از سایت بازدید کردن و بازدید از سایت از هر ip و موقعیت جغرافیایی ممکن باشد.
  • محصولات و خدمات کاملاً قانونی، معتبر و یا کیفیت بالا باشد و با کمترین تلاش و با کمترین تعداد کلیک بتوان به آن‌ها دست‌یافت.

تحقق این اهداف برای به حداکثر رساندن عملکرد و سرعت وب‌سایت حیاتی است. طبیعتاً، در نتیجه این موارد، نرخ تبدیل، تجربه کاربری و وفاداری وی به کسب‌وکار شما افزایش می‌یابد. تمام این موارد برای موفقیت یک کسب‌وکار آنلاین ضروری است.

این مطلب به مرور زمان تکمیل خواهد شد. پیشنهاد می کنم با عضویت در خبرنامه ما، از جدیدترین مطالب و به روزرسانی های آن مطلع شوید

بهترین پنل پیامکی پنل پیامکی پیشرفته
نمایش بیشتر

تیم تولید محتوا

تیم تولید محتوای دوناوب، با تکیه بر تخصص خود سعی در انتشار مطالب و محتوای کاربردی و آموزشی برای همراهان و مشتریان دوناوب داشته و تمام سعی خود را بر ارائه محتوای با کیفیت و کاربردی معطوف خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم با عضویت در خبرنامه ایمیلی دوناوب و یا با دنبال کردن دوناوب در شبکه های اجتماعی، در جریان آخرین مطالب و آموزش های سایت قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا