مطمئنا همه ما دوست داریم تا با افزایش ترافیک وب سایت مان سئو بهتری داشته باشد. اما کار راحتی به نظر نمی رسد! بهینه سازی وبسایت برای موتور جست و جو مهمترین اقدام شما حتی پیش از شروع به طراحی و توسعه یک وبسایت است.
فهرست عناوین:
افزایش ترافیک وب سایت راحت اما سخت!
سئو وبسایت یک راه حل یکبار انجام نیست!
با توجه به تغییرات مداوم در الگوریتم های موتورهای جست و جو، نمی توان یک استراتژی سئوی همیشگی و بدون تغییر داشت.
از طرفی سئو یک رقابت دائمی است. همه وبسایت ها قصد تصاحب رتبه های برتر گوگل را دارند، اما همیشه تنها یک وبسایت در یک جایگاه اول قرار میگیرد.
بنابراین شما باید در یک فرآیند دائمی در حال یادگیری سئو باشید و دائما وضعیت سئو سایت را تنظیم و ارزیابی کنید.
در این مطلب، 30 قدم برای افزایش ترافیک وب سایت شما در 30 روز مشخص کردیم. کافیست هر روز یکی از این قدم ها را با دقت و کامل اجرا کنید. تا تکمیل و اجرای درست یک قدم، به سراغ مورد بعدی نروید.
روز 1: بررسی کنید آیا سایت شما قابل ایندکس شدن هست؟
به عنوان اولین روز افزایش ترافیک وب سایت، برای اینکه صفحات شما در نتایج جست جوی گوگل (SERP) به کاربران نمایش داده شود، باید قابل ایندکس شدن باشد. در غیر اینصورت صفحات شما در نتایج گوگل نمایش داده نشده و لذا هیچ ترافیکی از گوگل یا سایر موتورهای جست و جو جذب نخواهید کرد.
توجه داشته باشید که خزیدن یا ایندکس کردن متفاوت است. ممکن است وبسایت شما توسط گوگل قابل خزیدن باشد، اما ایندکس نشود.
دلایلی زیادی وجود دارد که ممکن است مانع ایندکس شدن صفحات شما توسط گوگل یا سایر موتورهای جست و جو شود.
باید در اولین قدم از ایندکس شدن صفحات تان مطمئن شوید.
نکاتی برای بررسی ایندکس پذیری سایت شما:
- بررسی کنید آیا صفحات شما دارای تگ متای NoIndex است یا Index
- مطمئن شوید نقشه سایت XML شما کامل و معتبر باشد.
- بررسی کنید هیچ لینک داخلی دارای rel=”nofollow” نباشد.
- فایل robots.txt را بررسی کنید. این فایل باید در روت سایت قرار داشته و دارای تنظیمات درستی باشد. تنظیمات اشتباه مانع از index شدن سایت شما می شود.
- اگر افزونه سئو دارید، مطمئن شوید تنظیمات آن به درستی انجام می شود.
- با معرفی وبسایت تان به Search Console، از ابزار URL Inspection برای بررسی ایندکس شدن صفحات استفاده کنید.
روز 2: به موتور جست و جو بگوئید که چه چیزی خزیده شود
در دومین روز،افزایش ترافیک وب سایت، نوبت به بررسی فایل ربات می رسد. فایل Robots.txt یک فایل متنی است که به خزنده های گوگل یا سایر موتورهای جست و جو می گوید اجازه دارند کدام دایرکتوری ها و صفحات سایت را خزیده و یا کدام مسیرها را نخزند.
منظور از خزیدن، رسیدن به یک صفحه یا URL از یک صفحه دیگر (یا لینک دیگر) است.
هر ربات قبل از خزیدن در یک وبسایت، ابتدا به دنبال فایل Robots.txt می گردد. پس از دسترسی به این فایل، محتویات آن را خوانده و مطابق دستورات آن، وبسایت را بررسی می کند.
استفاده از فایل Robots.txt به شما کمک می کند مطمئن شوید که موتورهای جستجو تمام محتوای مهم وب سایت شما را شناسایی می کنند.
همچنین می توانید مانع از این شوید تا برخی از صفحات خاص شما که نمی خواهید در نتایج جست و جو قرار بگیرند، توسط گوگل بررسی نشوند.
توجه داشته باشید این فایل حتما باید در روت (Root) وبسایت شما قرار داشته باشد.
در ادامه بهترین نمونه از یک فایل Robots.txt را می بینید:
User Agent:
با قرار دادن مقدار * در مقابل این قسمت، مشخص می کنید که هر موتور جست و جویی مجاز به خزیدن وبسایت شما، مطابق با تنظیمات خط های بعدی است. در واقع می توانید در این بخش مشخص کنید کدام ربات ها سایت شما را بررسی و کدام ها مجاز نباشند. اما ما با علامت * تمام ربات ها را مجاز می دانیم.
Allow:
تعیین URL ها یا مسیر هایی که ربات ها می توانند آن ها را ایندکس کنند. می توانید با هر تعداد دستور Allow که می خواهید، مسیرهای مجاز را مشخص کنید.
Disallow:
می توانید با این دستور، مشخص کنید کدام مسیرها نباید توسط ربات ها خزیده و ایندکس شود.
Sitemap:
در این قسمت می توانید هر تعداد نقشه سایت با هر فرمتی که دارید را به ربات ها معرفی کنید.
نکاتی برای خزیدن:
- وجود فایل Robots.txt در وبسایت شما ضروریست.
- مطمئن شوید مهمترین مسیرهای وبسایت شما برای ربات ها قابل دسترسی باشد.
- به کمک ابزارهای آنلاین خصوصا Search Console از اعتبار فایل Robots.txt خود مطمئن شوید.
روز 3: بررسی کنید وبسایت شما موبایل دوست (Mobile Friendly) باشد
بهینه سازی موبایل در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بیش از نیمی از ترافیک وب در سرتاسر جهان از طریق تلفن های همراه است.
در حال حاضر، رتبه وبسایت شما بر اساس عملکرد نسخه موبایلی آن تعیین می شود.
بهترین راه برای شروع بهینه سازی برای تلفن همراه، استفاده از Google MobileFreindly در کنسول جست و جوی گوگل است. این ابزار، یک ابزار برای تست موبایل دوست بودن وبسایت شماست.
این تست یک بررسی اولیه و سریع از وبسایت شما در حالت موبایل نشان می دهد. در نهایت نشان میدهد که کاربر تلفن همراه تا چقدر راحت می تواند از وبسایت شما استفاده کند.
نکاتی برای خزیدن:
- افزونه های ناسازگار را حذف کنید.
- Viewport را بر روی device-width قرار دهید.
- با تنظیم مقادیری همچون max-width:100% و overflow-hidden مانع از اسکرول افقی در صفحات شوید.
- اندازه فونت حالت موبایل را به حد کافی بزرگ قرار دهید تا قابل خواندن باشد. بین 14 تا 16 پیکسل مناسب است.
- بین المان های کلیک پذیر (دکمه ها و لینک ها) فاصله کافی قرار دهید.
اجرای تست موبایل دوست بودن
اگر می خواهید بررسی کنید که آیا وبسایت شما موبایل دوست هست یا نه، وارد ابزار Google MobileFreindly شوید.
در این قسمت آدرس URL صفحه یا سورس کد وبسایت تان را درون فیلد مربوطه قرار دهید و بر روی دکمه Test کلیک کنید.
پس از چند ثانیه، نتیجه تست به شما نشان داده می شود.
نتایج بسیار ساده هستند و به شما خواهند گفت آیا وبسایت شما مناسب موبایل هست یا نه و یک اسکرین شات از صفحه سایت شما در حالت موبال نشانتان می دهد.
اگر وبسایت شما مشکلی از بابت موبایل دوست بودن داشته باشد، گوگل دلیل آن را به صورت یک خطا نشان خواهد داد.
این مطلب در حال تکمیل است….
این مطالب را از دست ندهید….