اگر نیاز به یک وبسایت فروشگاهی دارید، با ما همراه باشید تا با صفر تا صد ساخت سایت فروشگاهی آشنا شوید. در این آموزش ساخت وبسایت فروشگاهی آموزش داده نمی شود، بلکه تمام چیزهایی را که باید برای ساخت یک سایت فروشگاهی بدانید، توضیح خواهیم داد.
سایت فروشگاهی چیست؟
به وبسایت هایی که شما امکان خرید آنلاین از آن ها را دارید، یک وبسایت فروشگاهی گفته می شود. به عبارتی فارق از نوع محصول، به هر سایتی که به صورت آنلاین اقدام به فروش محصولات می کند، یک سایت فروشگاهی گفته می شود.
سایت های فروش محصولات سوپرمارکتی، لوازم خانگی، لوازم دیجیتال، لباس، محصولات آرایشی و بهداشتی و…. همه و همه یک سایت فروشگاهی نامیده می شوند.
در یک وبسایت فروشگاهی شما می توانید در میان تعداد (کم یا زیاد) از محصولات موجود در آن ها جست و جو کنید، اطلاعات مربوط به محصولات را مطالعه کنید، از قیمت لحظه ای آن باخبر شوید و سپس اقدام به خرید از آن ها نمائید.
به صورت کلی یک وبسایت فروشگاهی دارای قابلیت پرداخت آنلاین است. اما ممکن است برخی از وبسایت ها سایر روش های پرداخت همچون پرداخت در محل، پرداخت به صورت کارت به کارت یا حتی پرداخت به صورت چک را هم ارائه کنند.
به عنوان یک جمع بندی: در هر وبسایتی که کالا یا حتی خدمتی به فروش برسد، به آن یک وبسایت فروشگاهی گفته می شود.
چرا به یک سایت فروشگاهی نیاز داریم؟
دلایل بسیار وجود دارد که چرا باید برای کسب و کارتان یک وبسایت داشته باشید. اگر شما مالک یک فروشگاه فیزیکی هستید و هنوز به داشتن یک وبسایت برای فروشگاهتان اعتقاد ندارید، پیشنهاد می کنم ادامه این مطلب را بخوانید.
اگرچه دلایل بسیاری برای داشتن یک وبسایت فروشگاهی وجود دارد، ام در ادامه 7 دلیل مهم برای داشتن یک وبسایت فروشگاهی را ذکر خواه کرد:
1. محصولات شما 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز در دسترس هستند
شاید همین الان یک فروشگاه شیک و بزرگ در نقطه ای مهم از شهر داشته باشید. اما چند ساعت از روز امکان سرویس دهی دارید؟ روزهایی که به دلایلی نمی توانید کرکره مغازه را بالا بدهید چطور؟ شب ها چطور؟
با داشتن یک وبسایت، دیگر زمان عامل تعیین کننده برای کسب درآمد شما نخواهد بود. در هر ساعت از شبانه روز، وبسایت شما (فروشگاه آنلاین شما)، در دسترس مشتریان است. می توانند خرید کنند، پول به حساب شما واریز شود و شما صبح روز کاری بعد، کالا را بسته بندی و ارسال کنید.
2. محدوده فروش نامحدود!
وقتی فروشگاه فیزیکی دارید، نهایتا مردم شهر شما توانایی خرید از شما خواهند داشت. حتی در بین مردم شهر نیز فقط افرادی از کسب و کار شما مطلع هستند که یا از مقابل فروشگاه شما عبور کرده باشند، یا توسط دیگران معرفی شده باشند، یا تراکت ها و بنرهای شما را در سطح شهر دیده باشند.
با وجود وبسایت، تعداد بسیار زیادی مشتری از طریق گوگل به وبسایت شما وارد شده و محصولات شما را خریداری می کنند.
فرض کنید شما فروشگاه لوازم ورزشی در شهر ساری دارید. حتی با وجود سابقه طولانی شما و معروف بودن برند شما، نهایتا مردمی از ساری و شهرهای اطراف از شما خرید کنند.
با وجود وبسایت، می توانید به مشتریانتان در سراسر کشور محصول ارسال کنید. به عبارتی محدوده فروش شما نه فقط ساری، بلکه تمام ایران خواهد بود.
حتی در صورت امکان و با توجه به استراتژی کسب و کارتان، می توانید با طراحی یک وبسایت دو یا چند زبانه، مشتریانی از سایر کشورها همچون ترکیه، ارمنستان، عراق، افانستان روسیه و … داشته باشید.
3. کاهش هزینه ها
با داشتن وبسایت هزینه های شما به شدت کاهش می یابد. وقتی محصولات جدیدی به فروشگاهتان اضافه می کنید، نیازمند فضای فیزیکی بیشتری هستید.
اما در وبسایت آنلاین، این فضا مجازی است و شما نیازی به هزینه برای خرید مغازه یا انبار بزرگ تر ندارید. می توانید مستقیما از تامین کننده کالا را دریافت و برای مشتری ارسال کنید.
با داشتن وبسایت نیازی به پرسنل بیشتر ندارید. نهایتا یک ادمین (مدیر) سایت برای مدیریت کل فروشگاه آنلاین شما کافیست.
هزینه های تبلیغات به شدت کاهش می یابد. با رعایت اصول سئو، می توانید بدون هزینه خاصی، مشتریان بسیاری را از طریق گوگل جذب کنید.
حتی هزینه های تبلیغات در فضای آنلاین بسیار مقرون به صرفه تر از هزینه های تبلیغات فیزیکی است. حتی محدودیتی برای تبلیغات در فضای آنلاین نیست. می توانید از هرجای دنیا مشتری جذب کنید. این خواب و خیال نیست. حقیقتی است که فروشگاه های بسیاری هم اکنون در حال بهره مند شدن از آن هستند.
هر هزینه ای که به ذهنتان می رسد را بررسی کنید. در مقابل ببینید توسط فروشگاه آنلاین هزینه چقدر کمتر می شود؟
هزینه اجاره؟ فروشگاه فیزیکی با ابعاد فضا، هزینه اجاره بسیار بیشتری خواهد داشت.
هزینه زیباسازی فضا؟ هزینه زیبا سازی فروشگاه آنلاین 100 برابر کمتر است.
هزینه پرسنل؟ شما با فروشگاه آنلاین نهایت به یک نیرو نیاز دارید.
هزینه تبلیغات؟ تبلیغات کلیکی و سئو هزینه بسیار بسیار کمتر و بازده به مراتب بیشتر از سایر روش های تبلیغات فیزیکی دارند.
موارد بعدی را شما بگوئید.
4. ایجاد ارتباط هدفمند حول فروش
در یک فروشگاه آنلاین می توانید همه چیز را رصد کنید. کدام محصولات بیشتر بازدید داشته است. کدام محصولات فروش بیشتری داشته است. می توانید به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط باشید.
با داشتن بخش نظرات و پشنهادات، می توانید به مهمترین سوالات مشتریان پاسخ دهید. می توانید نظرات آن ها درباره محصولات و خدماتتان را دریافت کنید.
برای آن ها کدهای تخفیف اختصاصی طراحی کنید. فرضا می توانید به مشتری خود پیغام دهید:
محمد محمدی عزیز، به پاس قدردانی از خرید اخیر شما، کد تخفیف 10 درصدی خرید از کالای … برای شما در نظر گرفته شده است.
مریم اسدی عزیز، به پاسخ قدردانی از ثبت نظر ارزشمندتان در محصول …. یک کد تخفیف 20درصدی برای خرید بعدی شما در نظر گرفته ایم.
می توانید هربار که جشنواره تخفیفی دارید، محصول جدید موجود کرده اید یا هر اطلاع رسانی دیگری را به سمع و نظر مشتریان وفادارتان برسانید و مجددا آن ها را تشویق به خرید کنید.
تمام این ها به صورت آنلاین و تقریبا بدون هزینه است. می توانید انواع پلن ها و سبک های بازاریابی و فروش را با چند کلیک اجرا کنید.
5. بهترین محصولات خود را به نمایش بگذارید
حتما می دانید که تمام محصولات فروشگاه شما به یک اندازه فروش ندارد. در واقع برخی کالا های شما بیشتر توسط مشتریان خریداری می شود. این کالاها یا بیشتر تقاضا دارند، یا قیمت و کیفیت آن محصول شما بیشتر است.
هرچه باشد، می توانید کاری کنید که حتی بیشتر از این فروش برود. چطور؟
کافیست این محصولات را درست مقابل چشمان مشتریان قرار دهید. بخشی با عنوان پرفروش ترین محصولات درست در صفحه اصلی وبسایت قرار دهید.
حتی برای فروش بیشتر، نظرات مشتریان قبلی را هم نمایش دهید. بگذارید مشتریان جدید از رضایت مشتریان قبلی باخبر شوند. فروش شما چند برابر می شود.
6. قبل از خرید، بفروشید
می خواهید محصول جدیدی به فروشگاه اضافه کنید؟ لازم نیست از قبل آن را بخرید.
در یک فروشگاه فیزیکی، ناچارید تا ابتدا محصول را موجود کنید، به مشتری نشان دهید تا او خرید کند. ریسک این کار در فروشگاه آنلاین وجود ندارد.
یعنی شما قبل از موجود کردن محصول، ابتدا آن را در محصولات قرار دهید. گویا این محصول هم اکنون در انبار شما موجود است. به محض خرید توسط مشتری، آن را از تامین کننده سفارش دهید.
اگر فروش محصول پس از مدتی با اقبال مواجه شد، می توانید محصول را در تعداد بالاتر خرید کنید و در انبار قرار دهید.
فروشگاه های بسیار در ایران و جهان وجود دارند که لزوما محصولات را در انبارشان موجود ندارند. همچون دیجیکالا. بخش زیادی از محصولات در انبارهای دیجیکالا موجود نیست و دیجیکالا نقش واسطه دارد.
7. افزایش آگاهی از برند
آیا شما هم اکنون یک برند یا فروشگاه فیزیکی دارید؟ چقدر فروشگاه شما محبوب است؟ چند درصد مردم شهرتان شما را می شناسند؟ آیامردم از سایر شهره ها هم از شما خرید می کنند؟
اگر برند شما تازه شروع به کار کرده، بهترین راه برای افزایش آگاهی مردم از برند شما، این است که یک وبسایت داشته و در فضای آنلاین هم حضور داشته باشید.
اگر هم برند شناخته شده ای هستید، چرا میزان آگاهی از مشتریان را افزایش ندهید؟ چرا از سایر شهرها هم فروش نداشته باشید؟ مگر چقدر مشکل است؟ مشتری از وبسایت شما خرید می کند و شما روز بعد با پست پیشتاز یا تیپاکس کالا را به آنسوی کشور ارسال می کنید.
بنابراین می بینید که داشتن یک وبسایت برای هر نوع برندی الزامیست. هم اعتبار برند شما بالاتر می رود، هم به واسطه آگاهی افراد از برند و فروشگاه شما، فروشتان بالاتر می رود.
مهمترین قابلیت ها و امکانات در ساخت سایت فروشگاهی چیست؟
احتمالا تا اینجا کار فهمیده اید که یک وبسایت فروشگاهی آنلاین می تواند مزایای بیشماری برای کسب و کار شما داشته باشد. اما یک وبسایت فروشگاهی نیاز به چه امکاناتی دارد؟
در ادامه به 21 مورد از مهمترین امکانات یک وبسایت فروشگاهی خواهیم پرداخت:
1. منوی ناوبری کاربر پسند
به منوی بالای یک وبسایت، منوی ناوبری گفته می شود. این منو اولین راهنمای شما برای دسترسی سریع به تمام قسمت های یک وبسایت است. نحوه چینش این منو، از مهمترین نکات بهبود تجربه کابر و همچنین سئو وبسایت است.
با طراحی مناسب یک منوی ناوبری مطلوب، می توانید اطمینان کسب کنید که مشتری دقیقا به همان چیزی که می خواهد برسد و زمان بیشتری در وبسایت شما به گشت و گذار بپردازد.
طراح وبسایت یا متخصص سئو، موظف است بهترین ساختار منو ناوبری را برای شما ایجاد کند. ما در دوناوب، به شما اطمینان می دهیم بهترین، کاربرپسندترین و سئو دوست ترین منوهای ناوربری را طراحی و جرا کنیم.
2. جست و جو در سایت
شاید مهمترین قابلیت یک سایت فروشگاهی، قابلیت جست و جو در وبسایت باشد. در میان انبوهی از کالاها، کاربر باید بتواند با یک جست و جوی ساده، به هر چه نیاز دارد برسد.
لذا قرار دادن یک فرم جست و جو که در تمام صفحات در اختیار کابر باشد، بسیار الزامی است. معمولا یک فرم جست و جو در هدر (قسمت بالایی وبسایت) قرار داده می شود.
این قسمت از سایت در تمام صفحات در دسترس کاربر است و می تواند به راحتی جست و جو کرده و کالاهای مورد نیازش را پیدا کند.
3 . منوی ناوبری در فوتر (پاورقی سایت)
پاورقی یا فوتر سایت، پائین ترین قسمت هر سایت است. این قسمت نیز مانند هدر در تمام صفحات سایت وجود دارد.
در این قسمت اطلاعاتی قرار می گیرد که باید در همه جای سایت در اختیار کاربر باشد. برای مثال، معرفی برند شما، نمایش نماد های اعتماد، لینک عضویت در خبرنامه، لینک های مهم وبسایت، روش های تماس با شما و…
تنها اطلاعاتی در این قسمت قرار می گیرد که نیاز است تا در اولین فرصت در دسترس کاربر باشد.
4. ویدئو محصولات
شاید کمتر وبسایت فروشگاهی به اهمیت ویدئو محصولات پی برده باشد. وقتی کابری ویدئویی از آنباکس کردن محصول یا حتی یک ویدئو ساده از وجود این محصول می بیند راحت تر اعتماد میکند.
اگر بتوانید یک ویدئو از محصول ضبط کنید، نحوه کار با آن را نمایش دهید، آن را تست کنید، می توانید اعتماد کاربر را جذب کنید.
حتما در ویدئو از صدای خودتان یا کارمندان استفاده کنید. قرار دادن موزیک به تنهایی اصلا مطلوب نیست. حتما از یک لوگو یا آرم که نشان دهنده برند شما باشد، در ویدئو استفاده کنید.
این ویدئو ها را ترجیحا بر روی یوتیوب یا آپارات آپلود و در وبسایت خودتان نمایش دهید. با این کار هم هزینه فضای سرور کمتری نیاز دارد، هم از مزایای سئو ی قدرتمند این وبسایت ها بهره مند می شود.
5 . نظرات مشتریان
احتمالا شما هم وقتی قصد خرید کالایی را دارید، ابتدا در اینترنت جست و جو می کنید. احتمالا وارد وبسایتی مانند دیجیکالا می شود و نظرات مشتریان و امتیاز های آن ها درباره محصول را می خوانید.
همیشه اثر جمعی در تصمیمات ما انسان ها اثر دارد. وقتی می بینیم دیگران به صحنه ای می خندد، ناخودآگاه لبخد بر لبان ما می نشیند. این اثر جمعیست.
نمی توانیم وقتی دیگران درباره محصولی نظر نامناسبی می دهند، احساس خوبی داشته باشیم. یا برعکس، وقتی اکثر افراد نظردهنده از یک محصول ابراز رضایت کنند، احتمالا ما هم به خرید تشویق می شویم.
قرار دادن قسمت نظرات در وبسایت، موجب می شود تا میزان فروش شما افزایش یابد. برای فروش بهتر است:
- کاری کنید تعداد نظرات مشتریان بیشتر باشد. برای مثال با روش های مختلف همچون کد تخفیف مشتری را ترغیب به ثبت نظرات نمائید.
- همواره پاسخ گوی سوالات و نظرات باشید. وقتی شما به نظرات مشتریان پاسخ می دهید دو اثر ایجاد می کنید: اول آنکه به مشتری که نظر داده اثبات می کنید به او اهمیت می دهید و حص وفاداری را در او تقویت می کنید. دوم آنکه مشتریان دیگر به فعال بودن شما و اهمیت دادن شما به مشتریان پی خواهند برد.
6. سیاست بازگشت سخاوتمندانه
همیشه این احتمال وجود دارد که مشتری بخواهد کالایی که خریده را پس دهد و وجه خود را دریافت کند.
ممکن است کالای شما مخدوش باشد، کیفیت خوبی نداشته باشد، کالا دقیقا همان چیزی که مشتری می خواست نباشد و یا هر دلیل دیگه ای
تا می توانید فرایند و شروط بازگشت کالا را ساده کنید. به ضرر مالی آن فکر نکنید، به دیدگاه مثبتی که در ذهن مشتری دارید و اعتمادی که در قلب او ایجاد می کنید فکر کنید.
طبیعی است که مشتری به هر دلیلی قصد بازگشت کالا را داشته باشد. اگر امکان و شرایط بازگشت وجود دارد، حتما آن را پس گرفته و مبلغ را به او برگردانید.
پیشنهاد می کنم مشتری را مجبور به تعویض به جای برگشت نکنید. یعنی از او نخواهید به جای کالای بازگشتی حتما کالای دیگری خرید کند.
به او پیشنهاد کنید اما اجبار نکنید.
7 . قسمت سوالات متداول برای محصولات
طبیعتا هر کالایی، سوالاتی را در ذهن مشتری ایجاد می کند. اینکه بخشی همچون نظرات برای هر کالا در نظر بگیرید کار خوبی است. اما اینکه انتظار داشته باشید همه سوالاتشان را می پرسند کاملا اشتباه است.
بنا به دلایل بسیاری مردم سوالاتشان را نمی پرسند. شاید ساده ترین آن ها این باشد که سریعا به جواب نمی رسند. یعنی ممکن است الان سوال بپرسند و شما ساعت ها بعد پاسخ دهید/
پس بهتر است به مهمترین سوالات، از قبل پاسخ دهید.
اما قبل از هر چیزی، بهتر است به هنکام انتشار محصول روی سایت، تمام توضیحات و مشخصات محصول را ذکر کنید. این کار هم باعث فروش بیشتر محصول می شود و هم شما را از شر پاسخ های تکراری خلاص می کند.
اما می توانید در انتهای هر صفحه از محصول، بخشی با عنوان سوالات متداول (FAQ) قرار دهید و با مظرح ساختن هر سوال، به ان پاسخ دهید. در انتهای همین صفحه هم سوالات متداول را خواهید دید.
اگر تعداد سوالات متداول بسیار زیاد است، یک فرم جست و جو برای سوالات قرار دهید.
8. سوالات متداول برای کل فروشگاه
در بخش قبل، به سوالات متداول درباره هر محصول پرداختیم. سوالاتی که درباره مشخصات محصول یا نحوه استفاده از آن بود.
اما گاهی سوالاتی وجود دارد که درباره فروشگاه شماست. برای مثال نحوه پرداخت، نحوه ارسال، بازگشت کالا، گارانتی و…
می بایست صفحه ای خاص و مجزا برای این منظور انتخاب کنید. سپس در این صفحه به هر سوال عمومی و کلی درباره فروشگاه پاسخ دهید.
9. پیگیری سفارش
اگر وبسایت شما یک فروشگاه محصولات دانلودی باشد، بلافاصله بعد از خرید کاربر می تواند محصول را دانلود نماید.
اما برای محصولات فیزیکی ماجرا متفاوت است. پس از پرداخت وجه آنلاین توسط کاربر، ابتدا سفارش باید توسط مدیر سایت تایید شود. سپس فرآیند آماده سازی سفارش شروع می شود.
در این مرحله کالا برای بسته بندی در انبار آماده شده و پس از اتمام اماده سازی، ارسال می شود. لذا از لحظه ثبت سفارش تا ارسال و سپس دریافت توسط مشتری ممکن است چند ساعت تا چند روز (بسته به کالا و محل دریافت) فاصله وجود داشته باشد.
در تمام این مدت کاربر باید بتواند به صورت آنلاین مراحل سفارش را پیگری کند. اینکه آیا کالا تایید شده؟ در حال آماده سازی است؟ سفارش ارسال شده و…
پس باید این قابلیت در فروشگاه شما وجود داشته باشد.
10 . اطلاع رسانی ایمیلی
امروزه اکثر مردم با ایمیل آشنا بوده و با آن سر و کار دارند. یکی از روشهای ساده، ارزان و بی دردسر اطلاع رسانی همین روش ایمیلی است.
شما می توانید اطلاعات سفارش مشتری، پیگیری لحظه به لحظه سفارش، اطلاع رسانی موجود شدن کالا ، جشنواره ها و تخفیفات و… را به صورت ایمیلی به مشتری اطلاع دهید.
اما لازمه آن دریافت ایمیل از مشتری است. دو روش برای این منظور وجود دارد:
- دریافت ایمیل کاربر به هنگام ثبت نام
- دریافت ایمیل خبرنامه
دقت کنید که هر ایمیلی را برای کاربر ارسال نکنید. برای مثال ایمیل های خبرنامه فقط و فقط باید برای مشتریانی ارسال شود که تیک مربوط به دریافت خبرنامه را زده باشند. در غیر اینصورت ایمیل شما ممکن است اسپم شناخته شود.
11. اطلاع رسانی پیامکی
ممکن است همه دسترسی به ایمیل نداشته باشند یا حتی ایمیل نداشت باشند. از طرفی برخی اطلاع رسانی ها بهتر است بلافاصله به دست مشتری برسید.
بهترین روش، استفاده از پیامک است. یعنی مهمترین اعلان ها را از طریق پیامک برای او ارسال کنید. می توانید با فعال ساختن قابلیت ورود با کد یکبار مصرف پیامکی (OTP)، تلفن مشتریان را دریافت کرده و اعلانات مهم را از طریق پیامک برای او ارسال کنید.
برای مثال اعلان تشکر از خرید، ارسال کالا، ثبت نظرات و….
12 . پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکیشن Push Notification یکی از روشهای بسیار کارآمد در بازاریابی آنلاین است که استفاده از آن رشد چشمگیری پیدا کرده است.
وش نوتیفیکیشن پیامی شبیه به پیام کوتاه (SMS) است؛ با این تفاوت که میتواند در بسیاری از ابزارها از قبیل مرورگر وب، اپلیکیشن یا سیستم عامل ارسال شود و نیازی به داشتن اطلاعات تماس مشتری برای ارسال پیام نیست و کاربر با اختیار خود و با عضویت در سرویس پوش نوتیفیکیشن شما، پیامهای ارسالی شما را دریافت میکند. dmacourse
با استفاده از این قابلیت نیز می توانید از یکی سریع ترین روش های ارسال اعلانات به کاربران بهره مند شوید.
13 . چت آنلاین
گاهی مشتری نیاز دارد به صورت آنلاین با پشتیبان یا کارشناس فروش وبسایت شما در ارتباط باشد. شما باید روش هایی برای این گفت و گو در نظر بگیرید تا کاربر به انتخاب خود از آن ها بهره مند شود.
روش اول: چت آنلاین درون سایت
بهترین روش، این است که قابلیت چت آنلاین درون وبسایت شما قرار داشته باشد. دقیقا مانند آنچه در پائین همین صفحه می بینید. کاربر می تواند به صورت آنلاین با پپشتیبان شما چت کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنید.
روش دوم: چت آنلاین در شبکه های اجتماعی
می توانید لینک یا آدرس واتساپ، تلگرام، اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگه ای را در اختیار کاربر قرار دهید تا در صورت نیاز بتواند از طریق آن روش ها با پشتیبان ها یا کارشناسان فروش در ارتباط باشد.
مزیت روش اول، این است که در صورتی که کاربر سایر پلفترم ها را در اختیار نداشته باشد، می تواند با شما مستقم در تماس باشد.
اما عیب این روش این است که در صورتی که کوکی کاربر حذف شود، تاریخچه چت برای اون حذف می شود.
بهترین کار این است که تمام روش های فوق را برای ارتباط با مشتری در اختیار داشته باشد و انتخاب را به او واگذار کنید.
14 . کدهای تخفیف
استفاده از کدهای تخفیف همواره یکی از شیرین ترین تجربیات مشتریان است. با استفاده از این کدها می توانید کاربران را تشویق به خرید، ثبت نظر در مورد خرید خود و حتی معرفی کسب و کارتان به دیگران کنید.
در ارائه کدهای تخفیف هوشمندانه عمل کنید. نه خسیس باشید و نه زیادی دست و دلباز. کدهای تخفیف متنوعی به بهانه ها مختلف ارائه کنید اما در انجام این کار زیاده روی نکنید.
برای مثال می توانید به دلایل زیر تخفیف ارائه کنید:
- x درصد (یا x مقدار تومان) تخفیف به مناسبت اولین خرید
- x درصد (یا x مقدار تومان) تخفیف برای خرید بعدی
- x درصد (یا x مقدار تومان) تخفیف برای ثبت نظر در محصول خریداری شده
- x درصد (یا x مقدار تومان) تخفیف به ازای دعوت هر نفر به وبسایت و اولین خرید او از وبسایت
- x درصد (یا x مقدار تومان) تخفیف برای محصولات جدید
- x درصد (یا x مقدار تومان) تخفیف به مناسبت عید نوروز، شب یلدا، عید فطر، جمعه سیاه و….
15. روش های مختلف تحویل و پرداخت
بهتر است روش های مختلفی برای تحویل کالا در نظر بگیرید. هر روش مزایا و قیمت مختصص به خود دارد که بهتر است تا حد ممکن حق انتخاب را به مشتری واگذار کنید. برای مثال روش های ارسال زیر را در فروشگاه در نظر بگیرید:
- ارسال با پیک موتوری
- ارسال با پست پیشتاز
- ارسال با پست سفارشی
- ارسال با تیپاکس
- ارسال با باربری
همچنین از بیش از یک درگاه پرداخت در فروشگاه خود استفاده کنید تا در صورت قطع بودن یک درگاه، به صورت خودکار درگاه دیگری جایگزین شود. می توانید از درگاه های واسط همچون زرین پال یا آقای پرداخت به این منظور استفاده کنید.
این درگاه های واسط به صورت خودکار چندین درگاه بانکی در اختیار دارند که به صورت هوشمند، در صورت قطعی یک درگاه، درگاه دیگری را جایگزین می کنند.
در صورت امکان روش های غیرپرداخت آنلاین مانند پرداخت بانکی و یا کارت به کارت را هم در نظر بگیرید.
16. اپلیکیشن موبایل
داشتن یک اپلیکیشن اختصاصی موبایل چند مزیت برای کسب و کار شما خواهد داشت:
- اعتبار کسب و کار شما را بیشتر می کند و نشان دهنده حرفه ای تر بودن شماست.
- با نصب بودن اپلیکیشن روی تلفن همراه کاربر، هربار که به اپ نگاهی بیاندازد مجدد به یاد شما می افتد.
- با اعلان های اپلیکیشن بدون هزینه پیامک می توانید اعلان ها را به کاربر برسانید.
- با قرار دادن اپ در اپ استورها و گوگل پلی، افراد بسیاری از طریق این بازارچه های اپ با شما آشنا می شوند.
17. ارائه هدایا
همه هدیه را دوست دارند. اگر بتوانید هدیه هایی را به صورت خودکار به کاربر ارائه کنید بسیار عالی خواهد بود. فرضا به ازای مجموع خریدهای کاربر، به او امتیاز دهید و با هربار افزایش امتیاز هدیه ای برای او در نظر داشته باشید.
فرض کنید من فروشگاهی دارم. به ازای هر 100 هزار تومان خرید کاربر، 100 امتیاز به او می دهم. جدولی مانند این را در نظر می گیرم و هربار که کاربری به این سطح رسید، هدیه ای درخور به او خواهم داد:
مجموع امتیاز | هدیه |
---|---|
1000 امتیاز | 10 درصد کد تخفیف همیشگی |
2000 امتیاز | یک عدد کالای x هدیه |
3000 امتیاز | هزینه ارسال رایگان برای 10 خرید بعدی |
4000 امتیاز | 20 درصد کد تخفیف همیشگی |
… | …. |
اینکه چه جدولی بویسید بستگی به شما دارد، اما این سیستم را خودکار کنید.
18 . پشتیبانی حرفه ای
همواره در هر کسب و کاری که باشید، باید از مشتریانتان پشتیبانی کنید. چه فروشنده کالا باشید چه ارائه دهنده خدمات، باید پشتیبان آن ها باشید.
پشتیبانی موظف است به تمام سوالات مشتریان پاسخ دهد، آن ها را راهنمایی کند، آموزش دهد، در صورت نیاز گارانتی کند و…
داشتن یک پشتیبانی پس از خرید عالی، به مرور زمان شما را بر سر زبان ها خواهد انداخت.
19 . باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان یا برنامه وفاداری مشتریان، هدفی جز وفادار کردن مشتریان ندارد. در فروش، مهمترین چیز حفظ مشتریان فعلی است. یعنی بیشتر از اینکه به فکر جذب مشتری جدید باشید، باید سعی کنید مشتریان فعلی را وفادار کرده و یا مشتریان وفادار را حفظ کنید.
باشگاه مشتریان به همین منظور شکل می گیرد. می توانید با افزودن نام افراد به این باشگاه، به آن دسته از مشتریانی که به صورت ثابت از شما خرید می کنند، خدمات ویژه ارائه کنید.
از ارائه کدهای تخفیف ویژه مشترین وفادار تا ارائه هدایای گران بها و نفیس.
هر طور که می توانید تلاش کنید تا مشتریان فعلی خود را حفظ کنید.
برای این منظور برنامه و پلن جدید داشته باشید.
20 . کاروسل ها
کاروسل ها همواره بیشترین توجه را از مشتریان جذب می کنند. وجود آن ها در صفحات خاص به ویژه صفحه اصلی آن هم در بالای صفحه می تواند بیشتری توجه را به سمت مهمترین خبرها، جشنواره ها و محصولات شما جذب کند.
همواره جذاب ترین چیزها را در کاروسل ها قرار دهید تا توجه کاربر به چیز با ارزشی جذب شود و با هربار ورود به سایت شما به صورت شرطی به سمت آن ها جذب شود.
21 . اطلاعات فروشگاه فیزیکی
اگر دارای فروشگاه فیزیکی هستید حتما آدرس و اطلاعات تماس را بر روی فوتر سایت یا صفحه تماس با ما قرار دهید.
کاربران به شما اعتماد بیشتری خواهند داشت. شاید باورتان نشود اکثر مشتریان ما وقتی می بینند ما یک دفتر فیزیکی داریم خیالشان راحت می شود.
پس اگر دارای یک فروشگاه فیزیکی هستید، اگر دارای اینماد یا هر نماد اعتبار دیگری هستید، اگر دارای جواز کسب هستید، حتما در جای مناسبی از وبسایت (صفحه تماس با ما، درباره ما و فوتر وبسایت) قرار دهید تا اعتماد کاربران را جذب کنید.
چطور یک وبسایت فروشگاهی بسازیم؟
شما به دو صورت می توانید یک وبسایت فروشگاهی بسازید:
- خودتان اقدام به سایت فروشگاهی کنید
- طراحی سایت فروشگاهی را به یک طراح سایت یا شرکت طراحی سایت بسپارید
اما هر کدام از روش های فوق مزایا و معایبی دارد که اعلام می کنیم:
طراحی سایت توسط خودتان
شما تنها در صورتی می توانید شخصا اقدام به طراحی سایت کنید که آموزش های لازم را دیده و دارای تسلط کافی باشید. خیلی از افراد به اشتباه به صورت شخصی اقدام به طراحی سایت وردپرسی با استفاده از دموهای آماده می کنند.
شاید با دیدن یک آموزش کوتاه بتوانید سایت خودتان را بسازید، اما ساخت سایت تنها شروع ماجراست.
ارورها، خطاها و مشکلات بسیاری در ادامه پیش روی شما خواهد بود. همچنین نکات بسیاری در طراحی وبسایت وجود دارد که از همان ابتدا باید به آن فکر کرد و تنها افراد حرفه ای و با تجربه به آن آگاه هستند و در هیچکدام از آموزش های موجود به آن پرداخته نمی شود.
باورتان نمی شود؟ می توانید امتحان کنید. سایت تان را بسازید و مدتی صبر کنید. متوجه می شوید که چالش های بسیاری در مقابل شما قرار خواهد گرفت.
تنها مزیت این روش، هزینه کمتر است. البته هزینه کمتر به هنگام توسعه سایت. در ادامه برای رفع مشکلات و گاهی باز طراحی وبسایت هزینه های به مراتب بیشتری متحمل خواهید شد.
طراحی سایت توسط یک طراح سایت
مزیت این روش نسبت به روش قبل آن است که یک فرد متخصص و حرفه ای وبسایت شما را طراحی می کند. البته اگر واقعا فرد متخصصی را برای این منظور انتخاب کنید.
در این روش باید مبلغی را هزینه کنید تا فرد طراح سایت برای شما وبسایت طراحی کند.
عیب این روش این است که در صورتی که فرد به هر دلیلی امکان ادامه همکاری با شما را نداشته باشد (بیماری یا فوت ا هر مشکل دیگری)، ناچارا باید به دنبال فرد دیگری باشید که هزینه ای به مراتب بیشتر از شما طلب خواهد کرد.
طراحی سایت توسط شرکت طراحی وبسایت
این روش شاید کمی هزینه بیشتری نسبت به روش قبل داشته باشید، اما چند مزیت دارد:
- شرکت ها معمولا دارای تیمی متشکل از تخصص های مختلف هستند.
- وابسطه به فرد نیستید. یعنی همیشه فردی در تیم حضور دارد تا وبسایت شما را پشتیبانی کند.
- شرکت ها از نظر حقوقی ثبت شده هستند و مشکلی در کار با آن ها نخواهید داشت.
- شرکت ها معمولا طیف وسیعی از خدمات ارائه می کنند که شما می توانید علاوه بر طراحی، پشتیبانی، سئو، دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات و… را به صورت یکجا با همان شرکت کار کنید و علاوه بر صرف هزینه کمتر، به صورت متمرکز کارها را اجرا کنید.
بنابراین پیشنهاد می کنیم تا حد امکان با شرکت های طراحی سایت قرار داد امضا کرده و خیالتان را از بابت مشکلات احتمالی راحت کنید.
مطمئن خواهید بود که اولا کار تخصصی و اصولی اجرا می شود و دوما همواره پشتیبانی سایت شما برقرار بوده و فروشگاه آنلاین شما همیشه سرپا خواهد بود.
هزینه ساخت یک سایت فروشگاهی چقدر است؟
بسته به عوامل مختلفی هزینه طراحی یک سایت فروشگاهی تعیین می شود که 3 عامل از همه مهمتر است:
- امکانات سایت: وبسایت های فروشگاهی مختلف امکانات مختلفی دارند که هر آیتم بر روی هزینه تاثیرگذار است
- تعرفه طراحی طراح یا شرکت: شرکت های مختلف قیمت های مختلفی در نظر خواهند گرفت.
- تکنولوژی توسعه: بسته به اینکه وبسایت شما با چه زبانی یا با چه تکنولوژی توسعه داده شود هزینه متفاوت است. با CMS متن باز وردپرسی یا کدنویسی اختصاصی و هر کدام از این دو نیز آیتم های مختلفی دارند.
با توجه به موارد فوق هزینه یک وبسایت فروشگاهی از 4 میلیون تومان شروع شده و می تواند تا 100 میلیون تومان یا بیشتر هم افزایش پیدا کند.
پیشنهاد می کنم جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت یا طراحی مربوطه یک جلسه مشاوره ترتیب دهید تا تمام این موارد برایتان شرح دهند.
شرکت طراحی سایت فروشگاهی در ساری و مازندران
اگر در استان مازندران سکونت دارید، می توانید جهت طراحی وبسایت فروشگاهی، با شرکت توسعه اطلاعات و ارتباطات دونا (دوناوب) در ارتباط باشید.
ما تضمین می دهیم که بهترین وبسایت فروشگاهی با تمام امکانات ذکر شده در بالا (هر کدام که شما بخواهید) را توسعه دهیم و همواره تمام تلاشمان را در راستای کسب درآمد بیشتر شما معطوف کنیم.
جهت تماس با ما می توانید از طریق روش های زیر اقدام کنید:
چطور به دوناوب سفارش طراحی سایت بدهم؟
کافیست تا در ساعات 8 الی 20 روزهای شنبه تا چهارشنبه، با شماره 01133245557 تماس بگیرید.
در سایر ساعات می توانید به شماره 09119502011 در واتساپ پیام دهید.
می توانید از طریق فرم ثبت سفارش در خواست خود را ثبت نمائید تا ما با شما تماس بگیریم.
همچنین می توانید از طریق چت آنلاین در پائین همین صفحه، با ما مستقیما در ارتباط باشد.
در صورت تمایل می توانید به صورت حضوری تشریف بیارید شرکت: ساری، میدان معلم، ساختمان اندیشه، طبقه یک واحد یک
سوالات متداول
چطور یک وبسایت فروشگاهی داشته باشم؟
بهتر است جهت طراحی وبسایت، به یک شرکت معتبر مراجعه کنید و از آن ها بخواهید تا وبسایت را برای شما طراحی کنند. مزیت های این روش نسب به طراحی توسط شخص خودتان و یا سپردن آن به یک فرد طراح وبسایت به مراتب بیشتر است که در متن ذکر شده است.
هزینه طراحی وبسایت فروشگاهی چقدر است؟
هزینه طراحی وبسایت به عوامل متعددی همچون تکنولوژی استفاده شده و امکانات فروشگاه شما بستگی دارد اما مقداری بین 4 میلیون تا 40 میلیون را باید در نظر داشته باشید. البته اکثر وبسایت ها بین 4 تا 20 میلیون پیاده سازی می شوند.