چطور طراح سایت شویم؟ نقشه راه طراحی سایت

چطور طراح سایت شویم؟ نقشه راه طراحی سایت
دسته بندی مطلب:
زمان مطالعه: 9 دقیقه

اصطلاح “طراحی وب” معمولاً برای توصیف فرآیند طراحی مربوط به طراحی سمت مشتری client side یک وب سایت استفاده می شود. با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که چطور طراح سایت شویم؟

فهرست محتوا پنهان

طراحی وبسایت چیست؟

طراحی وب سایت فرایندی برای ساختن عناصر وب سایت است . این فرایند دارای اجزای متعددی مانند طراحی گرافیکی، طراحی تجربه کاربری ( UX ) ، طراحی رابط کاربری ( UI ) ، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و تولید محتوا content marketing است. این عناصر تعیین می کنند که یک وب سایت چگونه به نظر برسد.

طراح وبسایت چه کسی است؟

طراح سایت کسی است که که ظاهر یک سایت را با ابزارهایی مثل Photoshop  , Illustrator, Sketch و… طراحی می کند(طراح UI سایت ) و توسط زبان های کدنویسی html, Css, Js  ان را پیاده سازی می کند(توسعه دهنده فرانت سایت front-end developer).

طراح وب سایت چه کارهایی انجام میدهد؟

  • انتخاب فونت خوانا
  • انتخاب پلت رنگی جذاب که قابلیت خواندن متن را هم اسان کند.
  • طراحی نقشه ای از ساختار وبسایت و جایگذاری عکس ها و ویدیئو و…
  • استفاده از زبان های کدنویسی HTML ، CSS برای پیاده سازی فرانت صفحه وب سایت.
  • ریسپانیو کردن سایت برای پلتفرم های مختلف .

چرا طراح وبسایت شویم؟

طراحی سایت نه تنها درامد خوبی دارد بلکه ملیت و مکان جغرافیایی محدودیتی برای کارکردن ایجاد نمی کند و شما می توانید به صورت فریلنسری و دور کاری هم مشغول شوید .

از طرف دیگر ساعت کاری آن هم به صورت پاره وقت و هم تمام وقت است و شما می توانید در اداره ها ، شرکت ها استخدام شوید یا برای خودتان کار کنید. علاوه بر شغل اصلی در زمینه های مثل اموزش کد زدن ، کانال یوتیوب، بلاگ گذاشتن و… می توانید فعالیت کنید و درامد داشته باشید.

آیا خودم می توانم طراحی وبسایت را یاد بگیرم؟

بله البته چرا که نه ! راه های متفاوت و زیادی برای یادگیری وجود دارد.

یادگیری انلاین

دوره های انلاین

منابع اموزشی گسترده ی فارسی زبان و زبان های دیگر در اینترنت وجود دارد که به صورت اموزش ویدیئویی یا پروژه محوری به شما کمک می کنند. دراینجا چندین منبع اینگلیسی زبان را به شما معرفی میکنم :

اول از همه W3 Schools که طراحان وب از آن به عنوان بهترین منبع خودآموز آنلاین یاد می کنند، همچنین Tizag  ، برخی از افراد هم Lynda.com را توصیه می کنند اگرچه من شخصاً از آنها استفاده نکردم.

از منابع فارسی هم سایت دوناوب  می تواند به شما کمک کند.

خواندن بلاگ و مستندات

اگر شما از ان دسته افرادی هستید که نمیتوانید با ویدیئو های اموزشی ارتباط برقرار کنید ، خواندن مستندات و مقالات در اینترنت هم راه خوبی برای یادگیری است.

خواندن وبلاگ طراحان سایت دیگر می تواند به شما نکات و ترفندهای مفیدی را اموزش دهد و همچنین باعث جلوگیری شما از اشتباهات رایج  در طراحی سایت بشود چند نمونه از این بلاگ ها مثل:

کتاب خواندن

اگر شما کسی هستید که علاقه به کتابها دارید . با کتاب خواندن هم می توانید بسیاری از مقدمات و پایه طراحی سایت را بیاموزید.  در ادامه اسامی چند نمونه از کتاب هایی که بیشتر توصیه شده را می گذارم :

  • Build Your Own Website The Right Way Using HTML & CSS 3rd edition by Ian Lloyd
  • HTML & CSS: Design and Build Web Sites Book by Jon Duckett
  • Learning Web Design by Jennifer Robbins

دوره های حضوری

شما با ثبت نام در دوره های اموزشی و کلاس های حضوری ای که در شهرتان هستند هم می توانید این مهارت را بیاموزید . از مزایای شرکت در کلاس های حضوری تعامل داشتن با استاد و توانایی رفع اشکال با استاد است.

آیا برای طراح سایت شدن نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارم؟

طبق امار گوگل حدود 20% از برنامه نویسان حرفه ای در دنیا مدرک دانشگاهی ندارند. امار جالب تر آنکه تنها 15% از کارمندان خود گوگل دارای مدرک در حوزه مهندسی کامپیوتر هستند.  پس برای مشغول به کار شدن در این حوزه ، رزومه کاری ، تجربه و مهارت های شماست که اهمیت دارد .

از طرفی تحصیل کردن در دانشگاه میتواند دید حل مسئله و بسیاری از دانش های پایه برای درک بیشتر و عمیق تر کاری که میکنید را به شما بدهد ، اگر قصد وارد شدن به حوزه برنامه نویسی و ادامه دادن وب  بعنوان بک اند و شاخه های دیگر را دارید دانشگاه کمک کننده  یا حتی لازم است  اما مدرک به تنهایی اولویتی بر مهارت شما ندارد.

یادگیری طراحی سایت چقدر طول میکشه؟

درواقع بازه زمانی طراح سایت شدن بسیار بستگی به خود شما دارد.

شرکت کردن در دوره های اموزشی بسته به  دوره ای که انتخاب می کنید  و مقدار زمانی که صرف تمرین و یادگیری می کنید، اراده و انظباط شخصی شما، از 3 ماه تا چند سال متغیر است . در نهایت برای حرفه ای شدن و کسب تجربه لازم باید صبور باشید و سه تا چهارسال زمان و تلاش صرف این کار کنید .

آیا یادگیری طراحی سایت سخته؟

امروزه به دلیل منابع گسترده ای که در اینترنت وجود دارد دیگر یادگیری چیزی کار سختی نیست ، طراحی سایت هم ازین قاعده مستثتا نیست.

برای طراح وبسایت شدن چه زبان هایی را باید بیاموزیم؟ چطور طراح سایت شویم؟

HTML (Hyper Text Markup Language)

زبان استاندارد طراحی صفحات وب است که یک زبان نشانه گذاری است یعنی اجزای مختلف توسط تگ ها از هم جدا می شوند و می توانیم بگوییم ساختمان و اسکلت صفحه وب سایت ما را تعیین می کند .

کلیه کدهای صفحه اعم از سمت سرور و سمت مشتری در نهایت به کدهای HTMLتبدیل شده و توسط مرورگر نمایش داده می شوند.

CSS (Cascading Style Sheets )

زبانی است که مکمل کننده HTML است و نقاط ضعف ان را پر می کند. کد های CSS به ما کمک می کنند تا ویژگی های ظاهری سایت را تنظیم کنیم. اگر html را مثل یک ساختمان درنظر بگیرید به Css  نما و ظاهر بیرونی ان می توان گفت.

Java Script

جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی می باشد که درون کدهای HTML قرار می گیرد و بر روی مرورگر کاربر اجرا می شود. جاوا اسکریپت توانایی تغییر در محتویات المانهای نمایش داده شده را بر روی مرورگر فرد بازدید کننده دارد بطوریکه امکان پویا سازی یا دینامیک شدن صفحات بوجود می آید.

یک طراح وبسایت باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

تسلط بر زبان های ( HTML , CSS , JS )

مبانی طراحی گرافیک

 شامل روانشناسی رنگ ها , خطوط و شکلها, عکاسی و تایپوگرافی و…

تجربه رابط کاربری (UX)

یک طراح اغلب درباره مخاطبان سایت تحقیق می کند و اقدامات انجام شده بر روی سایت را مطالعه می کند تا یک تجربه وب سایت متناسب با بازار هدف یک برند ایجاد کند.

کار با نرم افزار های طراحی

بسته به نیاز مشتری شما ممکنه نیاز به کار کردن با نرم افزار های پردازش تصویر مثل Photoshop ، After Effects و Adobe Illustrator نیاز داشته باشید.  و همچنین برای ایجاد وایرفریم صفحه شما میتوانید از نرم افزار Mockplus برای نمونه سازی استفاده کنید.

ریسپانسیو بودن طراحی سایت

بسیاری از کاربران مدت کوتاهی را در صفحه می مانند پس شما به عنوان طراح باید مطمئن شوید که منوها، متن و دکمه‌ها واضح و قابل استفاده در سراسر صفحه هستند. همچنین شما باید در بهینه سازی سایت کوشا باشید زیرا اگر زمان بالا امدن سایت طولانی باشد معمولا کاربر خارج میشود.

مورد قابل توجه دیگر این است که طراحی شما باید به گونه ای باشد که بتواند از اندازه‌ها و رزولوشن‌های صفحه نمایش برای کاربرانی که با موبایل، تبلت ، دسکتاپ وارد سایت میشوند پشتیبانی کند .

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

ناگفته نماند که طراحی وب و سئو به شدت با هم مرتبط هستند. یک طراح وب ممکن است مجبور باشد  که از کلمات کلیدی استفاده کند، سرعت بارگذاری صفحه را بهبود بخشد ، اعتبار دامنه را افزایش دهد و به‌روزرسانی‌های منظم صفحه را برای رتبه‌بندی بالای سایت ارائه دهد.

نقشه راه طراح وبسایت شدن به چه صورت است؟

نقشه راه طراحی وبسایت
نقشه راه طراحی وبسایت

یک طراح وبسایت در ایران  خارج از آن چقدر درآمد دارد؟

درامد متوسط یک توسعه دهنده وب در امریکا سالانه بین50 هزار تا 125 هزار دلار بسته به تجربه هر فرد متفاوت است.  درامد ان در ایران طبق تجربه مهارت ماهانه حدودا از 4 میلیون تا 17 میلیون تومان و بیشتر از ان هم بسته به کارهای فریلنسری متغیر است.

هزینه طراحی یک وبسایت چقدر است؟

برای ساختن وب سایت سه روش وجود دارد :

  1. استخدام یک توسعه دهنده وب حرفه ای : از 10 هزار تا 125 هزار دلار
  2. توسط وردپرس : 1800 دلار به بالا
  3. توسط سایت های website builder : از 0 تا 500 دلار ماهانه

خرید نام دامنه

  • دامنه های ایرانی: 12هزارتومان سالانه یا بیشتر
  • دامنه .com : سیصد و پنجاه هزار تومن
  • دامنه های دیگر : قیمت های متنوع

خرید سرویس هاست

بسته به کیفیت هاست و امکانات ان از سالیانه 100 هزار تومان تا 30 میلیون تومان

بهترین سایت های فریلنسری برای طراحان وبسایت ایرانی و خارجی :

اگر شما به دنبال انجام دادن پروژه های خارج از ایران هستید سایت های زیر انواعی از معروف ترین سایتهای فریلنسری خارجی هستند :

  1. سایت Freelancer : بزرگ ترین مارکت دور کاری است و هر نوع کاری را در ان می توان یافت .
  2. سایت Toptal : وجه تمایز ان با سایر سایت های فریلنسری این است که بسیار تعداد افراد محدودی را قبول می کنند . وارد شدن به ان سخت است اما اگر از پس ان بربیاید  شانس گرفتن پیشنهاد های بزرگ کاری را دارید.
  3. سایت  Arc.dev : تمرکز بر روی استخدام به صورت تمام وقت دورکاری را برای طولانی مدت دارد و همچنین از انطباق حقوق و دستمزد و مزایا مراقبت می کند.
  4. سایت SimplyHired  : آگهی های استخدامی در تمام اینترنت را  در یک صفحه جمع اوری می کند و در گشتن ان نیازی به عضو شدن ندارد.
  5. سایت Linked in : شما با ساختن پروفایل در ان می توانید شبکه خودتان را بسازید و با افراد دیگر در تعامل باشید همچنین می توانید نمونه کار های خود را به اشتراک بگزارید.

لیست سایت های فریلنسری ایرانی :

شما  می توانید در زمینه‌های مختلف مانند طراحی وب سایت، برنامه نویسی ، طراحی گرافیک، نگارش و ترجمه متن، ارائه کارهای تحقیقاتی و … کار کنید و یا درخواست آگهی استخدام دهید.

  1. سایت پونیشا : عضویت در پونیشا و 5 پیشنهاد اول برای انجام پروژه در آن رایگان است؛ اما برای  پیشنهادهای بعدی 10 درصد درآمد فریلنسر به سایت تعلق می گیرد.
  2. سایت کارلنسر: ثبت پروژه رایگان و پشتیبانی سریع از مزایای این سایت است . و پرداخت هزینه پروژه تا زمان رضایت مشتری  صورت نمیگیرد.
  3. سایت دورکار : عضویت در دورکار برای ماه اول رایگان و برای ماهای بعدی 6 هزارتومان است.
  4. سایت پارس کدرز : تا کنون در ان بیش از 127 هزار پروژه با موفقیت به اتمام رسیده  و حدود 82 هزار نفر از خریداران رضایت دارند .
  5. سایت پارس فریلنسر

کجا می توانم طراحی سایت را در شهر ساری یاد بگیرم؟

اگر نیاز به یک دوره قدرتمند با پشتیبانی VIP پس از دوره دارید، می توانید در دوره طراحی وب جامع دوناوب شرکت کنید.

اطلاعات بیشتر درباره دوره جامع فرانت

به این مطلب امتیاز دهید
آواتار رحمت ابراهیمیان قاجاری

رحمت ابراهیمیان قاجاری

دانش آموخته مهندسی برق و مدرس وب هستم. حتی قبل از اینکه وارد دانشگاه بشم، به برنامه نویسی علاقه مند شدم و از اون زمان تا الان، هرگز کدنویسی رو رها نکردم. چه به عنوان مدرس، و چه به عنوان یک برنامه نویس. دغدغه اشتغال و بهبود فضای کار و زندگی برای همه دانشجویانم رو دارم. به همین خاطر معتقدم بدون آموزش پروژه محور و اصولی، اشتغال پایدار و با درآمد خوب شکل نمی گیره. علاقمند به برنامه نویسی، تکنولوژی و توسعه مهارت های نرم و الان هم بنیان گذار مجموعه دوناوب هستم و با یه تیم خوب و پرانرژی روزهام رو می گذرونم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *