آیا تغییر مسیر 301 یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟

آیا تغییر مسیر 301 یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد.
گاهی شرایطی پیش می آید که به هر دلیلی نیاز دارید تا آدرس یک صفحه از وبسایت را تغییر دهید. فرض کنید این صفحه قبلا توسط گوگل ایندکس شده و در فهرست گوگل قرار دارد. این صفحه همچنان با آدرس قبلی در این صفحه قرار داشته و هربار که کاربری قصد بازدید از این صفحه را داشته باشد و بر روی این صفحه در نتایج گوگل کلیک کند، با خطای 404 مواجه خواهد شد.
همچنین زمانی که خزنده های گوگل قصد بررسی مجدد این صفحه را داشته باشند، آن ها نیز با خطای 404 مواجه خواهند شد. خطای 404 نه باب میل کاربران شماست و نه سیگنال مناسبی برای ربات های خزنده گوگل است.
اما راه حل چیست؟ شما نیاز به تغییر آدرس صفحه مورد نظر خودتان را داشته اید و حالا، نیاز دارید تا گوگل نیز به جای URL قبلی، URL جدید را به رسمیت بشناسد و در فهرست نتیایج خود این موضوع را به روز کند.
بهترین راه حل استفاده از تغییر مسیر 301 است. در این حالت وقتی خزنده به آدرس قبلی رجوع می کند، با این تغییر مسیر، تشخیص می دهد که صفحه مورد نظر به آدرس جدیدی نقل مکان کرده و لذا آدرس جدید را جایگزین آدرس قدیمی خواهد نمود.
اما سوال اینجاست! تغییر مسیر 301 چه تاثیری بر رتبه بندی ارگانیک وبسایت شما خواهد داشت؟ آیا یک فاکتور برای بهبود رتبه وبسایت شماست؟ آیا پس از تغییر مسیر 301 جریمه خواهید شد؟ شاید هم تاثیری بر رتبه شما نداشته باشد! در ادامه همین مطلب به این سوال ها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.
فهرست عناوین:
ادعا : تغییر مسیر 301 یک فاکتور رتبه بندی گوگل است
می خواهیم این ادعا را بررسی کنیم که آیا تغییر مسیر 301 یک فاکتور رتبه بندی گوگل است یا خیر. اما قبل از هر چیز بیایید به این سوال پاسخ دهیم:
تغییر مسیر 301 چیست؟
تغییر مسیر 301 یک تغییر مسیر سمت سرور برای URL هاییست که به صورت دائمی تغییر کرده اند. یعنی شما صفحه ا را در URL مشخصی داشتید و حالا قصد دارید به صورت دائمی آن صفحه را به یک URL جدید منتقل کنید. معمولا در یکی از شرایط زیر از تغییر مسیر 301 استفاده می کنیم:
- تغییر مسیر HTTP به HTTPS
- تغییر دامنه وبسایت (فرضا دامنه وبسایت را از example.com به دامنه newexample.com تغییر می دهید)
- تغییر ساختار پیوندهای یکتای وبسایت (منظور همان slug مربوط به URL های وبسایت است).
- زمانی که وبسایت را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر می برید. فرضا وبسایت شما استاتیک بود و حالا تبدیل به یک وبسایت داینامیک می شود. فرضا از example.com/page.html به example.com/page مهاجرت می کنید.
- تغییر پیوند یکتای یک مطلب به خصوص
در تمام حالت هایی که به هر دلیلی ممکن است از تغییر مسیر 301 استفاده کنید، یک موضوع فکر شما را درگیر خواهد کرد. آیا رتبه صفحه با URL قدیمی به صفحه با URL جدید منتقل خواهد شد یا خیر؟ یعنی اگر صفحه مورد نظر شما قبلا دارای رتبه مشخصی بود، پس از تغییر URL و تغییر مسیر هم همان رتبه را خواهد داشت؟
یا اینکه آیا لینک هایی که توسط گوگل فهرست شده، آیا به URL جدید منتقل می شود یا نه. یعنی همان صفحه در نتایج گوگل با URL جدید نمایش داده می شود یا خیر.
این مطلب را از دست ندهید: کاملترین راهنمای کدهای وضعیت HTTP
شواهدی که نشان می دهد تغییر مسیر 301 یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست!
در مورد این که آیا تغییر مسیر 301 یک فاکتور رتبه بندی گوگل هست یا نه، اطلاعات رسمی دقیقی وجود ندارد.
در 2012، مت کاتز (Matt Cutts)، رئیس وقت وب اسپم گوگل، گفت:

گوگل تعداد نامحدودی تغییر مسیر از یک صفحه به صفحه دیگر را دنبال خواهد کرد. حتی اگر این تغییر مسیر ها بیش از یک بار پشت سر هم انجام شود، گوگل آن ها را بررسی خواهد کرد. فرض کنید صفحه را از URL شماره یک به شماره دو منتقل می کنید و سپس URL شماره دو را به شماره 3 و به همین ترتیب ادامه می دهید. ربات های گوگل ممکن است تا 4 یا 5 مرحله این تغییر مسیر ها را ادامه دهند ولی در نهایت متوقف شده و دیگر این پرش ها را دنبال نخواهند کرد.
مشاهده ویدئو
در سال 2013، کاتز تایید کرد که درصد کمی از رتبه صفحه در این تغییر مسیر از بین خواهد رفت. یعنی وقتی صفحه شما به آدرس جدیدی منتقل می شود، مقدار کمی افت رتبه را تجربه خواهید کرد. برخی از متخصصات سئو این مقدار را 15 درصد تخمین زده اند در حالی که کاتز معتقد است درصد مشخص و ثابتی وجود ندارد.
در سال 2016، گری ایلیز از متخصصان گوگل توئیت زیر رو به اشتراک گذاشت:

تغییر مسیر های 301 رتبه صفحات را کاهش نمی دهند
مطالعه توئیت
در سال 2016، جان مولر یکی از متخصصان گوگل در پستی درباره انتقال HTTP به HTTPS به این سوال پاسخ داد که آیا تغییر مسیرهای 301 تاثیری بر رتبه سئو صفحه دارد یا خیر.

ممکن است با هر تغییری بزرگی در سایت، نوساناتی در رتبه سایت ایجاد شود و نمیتوانیم تضمینی در این باره بدهیم. اما معمولا سیستم های گوگل با تغییر مسیر از HTTP به HTTPS مشکلی ندارند… در مورد تغییر مسیرهای 301 و 302 از HTTP به HTTPS افت رتبه ای برای صفحات رخ نخواهد داد.
مطالعه اصل مطلب
در سال 2019، جان مولر تایید کرد که HTTPS یک فاکتور رتبه بندی ضعیف (نه چندان مهم) بر رتبه وبسایت شماست. در واقع مهمترین ربط تغییر مسیر 301 از HTTP به HTTPS این است که با توجه به داشتن گواهی SSL بر روی وبسایت و دسترسی به تمام صفحات از طریق SSL می تواند تاثیری نه چندان زیاد بر روی رتبه سایت شما داشته باشد.
در سال 2020، عنوان کرد که تغییر مسیر متعدد بر سرعت دسترسی به محتوا تاثیر منفی خواهند داشت. همچنین گوگل نهایت تا 5 پرش را در یک زنجیره تغییر مسیر خواهد خزید.
در آوریل سال 2020، گوگل در پاسح به سوالی که در AskGoogleWebmasters# سوال شده بود، که چقدر طول میکشد تا گوگل آدرس URL جدید را به جای URL قدیمی جایگزین کند و سپس رتبه بندی نماید. پاسخ مولر این بود که این مورد دقیق مشخص نیست و به مدت زمانی بستگی دارد که گوگل مجدد به صفحه قبلی باز گشته و با ریدایرکت 301 به صفحه جدید منتقل شود. با معرفی URL جدید در سرچ کنسول یا به روزرسانی نقشه سایت می توانید به گوگل کمک کنید تا زودتر از این تغییر مسیر آگاه شود.
در سال 2021، گوگل راهنمای تغییر مسیرها و جست و جوی گوگل را در اسناد سئوی پیشرفته خودش به روز کرد. در این راهنما تاکید شد که از بین انواع مختلف تغییر مسیر، تغییر مسیر 301 به احتمال زیاد به درستی خزیده می شوند.
در ژوئن2021، مولر اینطور توضیح داد که حتی در صورتی که پس از تعویض آدرس، تغییر مسیری ایجاد نکنید، ممکن است گوگل با توجه به ارجاعات سایر لینک ها به لینک جدید و تغییرات در لینک های داخلی سایت، به صورت خودکار URL جدید را تشخیص دهد و آن را جایگزین URL قدیمی نماید.
در ژوئیه 2021، گری ایلیز توصیه کرد که حداقل برای یک سال تغییر مسیرهای 301 را حفظ کنید. این مورد به گوگل زمان کافی می دهد تا مطمئن شود تمامی سیگنال های رتبه بندی به درستی به URL جدید منتقل شود.
گوگل به صورت پی در پی در مستندات و راهنمای خود دستور العمل هایی را به روز می کند که دستور العمل های مربوط به تغییر مسیر های 301 یکی از آن هاست.
گوگل به طور به خصوص عنوان کرد: “تغییر مسیر سمت سرور بیشترین شانس را برای تفسیر صحیح توسط گوگل دارد”.
لذا هر گونه تغییر مسیر URL ها را به کمک تغییر مسیرهای سمت سرور ایجاد کنید تا با اطمینان بیشتری تمام رتبه صفحه قبلی به صفحه جدید منتقل شود.
همچنین در سوالات متداول گوگل ذکر شده که تغییر مسیر های 301 و 302 منجر به افت رتبه صفحات نمی شود.
تغییر مسیر 301 یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟ نظر ما چیست؟

تغییر مسیر 301 ممکن است باعث افزایش رتبه شما نشود، اما اطمینان حاصل می کند که هم گوگل و هم کاربران به محتوای شما (در آدرس جدید) دسترسی داشته باشند.
همچنین این تغییر مسیرها مانع از دست رفتن رتبه صفحه قدیمی شده و تمام آن به URL جدید منتقل می شود.
اگرچه این تغییر مسیرها جهت حفظ رتبه صفحات در صورت جابجایی URL الزامی هستند، اما لزوما نمی توان آن ها را سیگنال و فاکتوری برای رتبه بندی صفحات دانست.
اینکه چیزی فاکتور رتبه بندی نباشد دلیلی بر بی اهمیت بودن آن نیست. می توان اینطور گفت که تغییر مسیر 301 برای حفظ رتبه شما ضروری است اما به تنهایی عاملی برای افزایش رتبه نیست.
تغییر مسیر 301 تنها زمانی تاثیری بر رتبه شما خواهد داشت که این تغییر مسیر از HTTP به HTTPS باشد و منجر به بهبود هرچند کم در رتبه شما خواهد شد.
در واقع اگر وبسایتی دارید که در حال حاضر بر روی HTTP قرار دارد و قصد دارید تمامی صفحات را به HTTPS منتقل کنید، شاهد کمی افزایش رتبه خواهید بود.
البته کم بودن تاثیر این امر بر رتبه شما دلیلی بر بی اهمیت بودن آن نیست. بلکه در شرایط رقابتی امروز کمتر وبسایتی وجود دارد که از گواهی SSL استفاده نمی کند. لذا در بحث رقابت و رتبه با این تغییر مسیر فقط از دیگر عقب نخواهید بود و لذا چندان تاثیری برای جلو زدن از رقبا نخواهید داشت.
در واقع در اینجا تاثیر ناشی از فعال سازی گواهی SSL بود، نه تغییر مسیر. یعنی تغییر مسیر اثری بر رتبه شما ندارد بلکه فعال سازی SSL بر روی لینک های سایت و در نتیجه امنیت بالاتر وبسایت، موجب بهبود رتبه شما خواهد شد.
بنابراین به صورت یک جمع بندی نهایی: شواهدی کاملی برای تایید یا رد این موضوع وجود ندارد که تغییر مسیر 301 یک فاکتور رتبه بندی باشد. در واقع در حال حاضر نمی توان دقیق این موضوع را تایید یا رد کرد.
سوالات متداول:
آیا تغییر مسیر 301 یک فاکتور گوگل است؟
مطلقا خیر. تغییر مسیر 301 یک فاکتور گوگل نیست.
برای تغییر مسیر HTTP به HTTPS از چه نوع تغییر مسیری استفاده کنیم؟
نهایت چند تغییر مسیر پی در پی به صورت زنجیره ای توسط گوگل بررسی می شود؟
نهایتا 5 تغییر مسیر پی در پی توسط گوگل دنبال خواهد شد.
ممنون خوب بود
فقط اینکه بهتر نیست بقیه فاکتورها رو هم معرفی کنید؟؟!!
جایی خوندم گوگل ۲۰۰ را فاکتور داره
چطور بقیه فاکتورها رو پیدا کنم؟
سلام
برنامه انتشار در این مبحث کامله و به تدریج منتشر شده و تمام فاکتورهای گوگل رو پوشش خواهیم داد
در نهایت یک راهنمای جامع از مهمترین فاکتورهای گوگل منتشر خواهد شد
می تونید 8 فاکتور مهم گوگل رو در این مطلب بخونید.
تشکر