سئوفاکتورهای گوگل

مهمترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بهتر (8 فاکتور اصلی)

مهمترین فاکتورهای گوگل چیست و کدام یک از فاکتورهای گوگل بیشترین تاثیر را بر رتبه و استراتژی سئوی وبسایت شما دارد؟ این مقاله را بخوانید تا با 8 مورد از مهمترین فاکتورهای واقعی گوگل آشنا شوید.

هنر اصلی در کسب رتبه های برتر گوگل، داشتن صبر، تعادل و استمرار است.

با این حال، اکثر مردم به دنبال مقاله ای مثل همین مقاله هستند تا با مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل آشنا شوند و فکر می کنند بدون صبر و استمرار مداوم، می توان یک شبه به رتبه های برتر رسید.

در وبسایت های مختلف مطالب عجیب و غریبی می خوانید که هر چیزی را فاکتور رتبه بندی گوگل عنوان می کنند!

در نهایت زمان و انرژی بسیاری را صرف این فاکتورهای بی ارزش خواهید کرد و از موارد اصلی غافل خواهید ماند.

پیشنهاد می کنم یا این مقالات را نخوانید و یا بعد خواندنش با کمی آب و صابون هرچه خواندید از ذهنتان پاک کنید!

حالا که ذهنتان از همه این چرندیات پاک شده، مقاله زیر را بخوانید.

خوب! حالا مهمترین و با ارزش ترین فاکتورهای سئو گوگل کدام موارد است؟

طبق گفته های جان مولر، شما باید بر روی “awesomness” یعنی “هیبت – جذابیت، جلال و شکوه”. خودمونی بگم، یعنی باحال و خاص بودن!

جان مولر هیبت رو عامل گوگل می داند
جان مولر هیبت رو عامل گوگل می داند

توئیت فوق را ترجمه می کنم:

Aqaye Pardakht

فردی از مولر می پرسد: مهمترین فاکتور اصلی برای کسب رتبه بالای وبسایت در نتایج جست و جوی گوگل در یک کلمه کلیدی خاص چیست؟

مولر جواب می دهد: هیبت!

اما با وجود بیش از 2 میلیارد وبسایت آنلاین، چگونه می توان جذابیت و هیبت ایجاد کرد؟

با توجه به تعداد بسیار زیادی از مقالاتی که صدها فاکتور مختلف را به عنوان فاکتورهای رتبه بندی گوگل معرفی می کنند، واقعا عوامل اصلی کدام است؟ کدام ها حقیقت دارند و کدام ها دروغ هستند؟

با توجه به اینکه فاکتورهای گوگل بسیار و متنوع هستند، فهمیدن اینکه دقیقا چه استراتژی اتخاذ کنید و کدام فاکتورها را به عنوان فاکتور اصلی در نظر بگیرید، ممکن است کمی مشکل باشد.

چیزی که می دانیم این است که گوگل به صورت مستمر سیگنال های رتبه بندی خود را گسترش داده یا تنظیم و به روز خواهد کرد تا بتواند بهترین پاسخ برای پرسش های کاربرانش را تشخیص و در اختیار آن ها قرار دهد.

این بدان معناست که حتی استراتژی های جدید سئو هم ریشه در الگوریتم های فعلی خواهند داشت و با کمی خلاقیت و آگاهی در سئو، می توانید رتبه های برتر را کسب کنید.

اگرچه تعداد فاکتورهای رتبه بندی گوگل محدود به لیست موجود در این مقاله نخواهد بود، اما مهمترین موارد و تاثیرگذارترین سیگنال های رتبه بندی، دقیقا در همین مقاله برای شما گرداوری شده است.

مهم نیست استراتژی سئو شما چه خواهد بود، این 8 عامل باید در استراتژی شما وجود داشته باشد و تمرکز جدی بر این عوامل داشته باشید.

مهمترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی وبسایت ها

لیست زیر، بدون ترتیب خاصی، مهمترین فاکتورهای گوگل را معرفی می کند:

Zarin pall
  • محتوای با کیفیت بالا
  • موبایل فرست بودن وبسایت: یعنی طرحی که ابتدا برای موبایل طراحی شده باشد!
  • تجربه کاربری
  • سرعت صفحه
  • بهینه سازی صفحه
  • لینک سازی داخلی
  • لینک سازی خارجی
  • رتبه بندی محلی

در ادامه با تمام این عوامل از جمله فاکتورهای برتر رتبه بندی محلی آشنا خواهید شد. بریم سراغش!

1- محتوای با کیفیت بالا منتشر کنید

هیچوقت کسی چنین جمله این نمی گوید: ” برای رتبه بندی نیازی به محتوای با کیفیت در وبسایت نیست!!!”

یعنی مهم نیست با سئو آشنا باشید یا نه، چیزی که واضح است، محتوا و کیفیت آن قطعا مهمترین و اصلی ترین عامل رتبه بندی در گوگل یا هر موتور جست و جوی دیگری است.

محتوا همیشه پادشاه است

محتوای شما باید اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد. به لطف به روزرسانی های الگوریتم های گاندا و فرِد، ایجاد صفحات بدون ارزش واقعی می تواند تاثیر منفی بر رتبه بندی شما داشته باشد.

وبسایت هایی که محتوای ضعیف و بی کیفیتی دارند، به مرور زمان هم به رتبه و هم اعتبار برندشان آسیب جدی وارد می کنند که شاید تا سال ها قابل جبران نباشد.

محتوای با کیفیت بالا درباره ایجاد صفحاتی است که باعث افزایش زمان سپری شده کاربر در صفحه، کاهش نرخ پرش و ارائه محتوای مفید برای کاربر می شود.

وقتی محتوای شما با کیفیت باشد، کاربر زمان بیشتری را در صفحه باقی مانده و به صفحات بعدی نمی رود. همین ماندگاری بیشتر کاربر در صفحات شما، نشان دهنده اهمیت و کیفیت شماست.

امروزه طولانی بودن مطلب و نگارش خوب به تنهایی کافی نیست. باید کیفیت مطلب بالا باشد. یعنی مطلب باشد که کاربر به آن نیاز دارد، و دقیقا همان چیزی باشد که نیاز او را رفع کند و نیازی به پرش به نتایج دیگر گوگل نداشته باشد.

محتوایی بنویسید که کاربر به آن نیاز دارد. از ارائه محتوای اضافی که کاربر نیازی به آن ندارد صرف نظر کنید. سریال آبکی به خورد کاربرتان ندهید. لپ مطلب را بیان کنید. نیازش را رفع کنید.

تلاش نت

RankBrain

دانستن هدف جست و جوی کاربران برای ایجاد صفحاتی که ترافیک ارگانیک را جذب کنند ضروری است. اینجاست که RankBrain وارد می شود.

RankBrain یک سیستم یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک می کند تا هدف و دلیل جست و جوی کاربران را تشخیص دهد.

منظور از هدف جست و جو چیست؟

فرض کنید کاربری عبارت “کتاب” را جست و جو کند. دقیقا هدف او چیست و به دنبال چه چیزی است؟ خرید کتاب؟ مفهوم کلمه کتاب؟ اطلاع از بهترین کتاب؟ شاید برای من و شما که ربات نیستیم موضوع راحت باشد، اما برای ماشین کمی پیچیده است.

هدف جست و جو یعنی درک کنیم (ماشین درک کند)، کاربر دقیقا به دنبال چه چیزی است و چه هدفی از جست و جو دارد و می خواهد به چه چیزی دست پیدا کند.

خوب اهمیت هدف جست و جو چقدر است؟ CoSchedule، دریافت که با تغییر شکل استراتژی تولید محتوای صفحه، به منظور هماهنگی بیشتر با هدف جست و جو کاربران، می توان درصد ترافیک را 594% افزایش داد.

این همسویی با هدف جست و جو بسیار مهم است، زیرا هدف و قصد کاربران از جست و جوی یک کلمه می تواند به مرور زمان تغییر کند.

حتی گوگل نتایج جست و جو را یا یک اسنیپت ویژه برای پرس و چوهای چند هدفه به روز کرده است.

برای اینکه بفهمید هدف کاربران شما از جست و جو چیست، باید بر روی نتایج گوگل آنالیتیکس خود تمرکز کنید، تا ببینید کاربران شما دقیقا به دنبال چه چیزی هستند. با جست و جوی چه عباراتی به سراغ وبسایت شما می آیند.

خوشبختانه تعدادی تکنیک برای این منظور وجود دارد. که به زودی در مطلبی جدید به آن خواهیم پرداخت.

میهن وبهاست

گزارش هایی همچون این مقاله، می توانند به شما ایده دهند که کاربران شما به دنبال چه چیزی هستند.

همچنین با مراجعه به کنسول جست و جو، می توانید گزارش عملکرد وبسایتان در نتایج جست و جوی گوگل را مشاهده کنید. می توانید ببینید که مردم در SERP

استفاده از کلمات کلیدی

حتما شنیده اید که تحقیق کلمات کلیدی برای رتبه بندی نیاز نیست! یا اینکه می گویند دیگر نیازی به استفاده از کلمات کلیدی نیست!! اما برخلاف این حرف ها، تحقیق کلمات کلیدی به عنوان نقشه راه تولید محتوا بسیار مهم است.

با تحقیق کلمات کلیدی و بررسی رقبا، می توانید کلمات کلیدی پیدا کنید که حجم جست و جوی متوسطی دارند و در عین حال میزان کلیک بالایی دارند. سپس متناسب با این کلمات کلیدی به تولید محتوا بپردازید.

کریس هورتاک، بنیانگذار وبلاگ Hands، پس از تحقیقات کلمات کلیدی شاهد افزایش 80 درصدی ترافیک وبسایتش بود.

بنابراین، همانطور که دائما از تاثیرات منفی کلمات کلیدی بر سئو وبسایت می شنوید، باید کلمات کلیدی اصلی خود را شناسایی کنید و برای هر یک از این کلمات، یک مطلب با کیفیت تولید کنید.

به عنوان مثال، یک مطالعه گوگل نشان داد که در خواست های جست و جوی موبایل با مفهوم ” شبیه به” (Similar to) در دو سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است. این مطالعه نیاز به تطبیق استراتژی کلمه کلیدی خودتان برای کاربران تلفن همراه را توضیح می دهد.

امروزه دیگر به سراغ کلمات کلیدی منفرد و تک کلمه ای نباید رفت. کلمات کلیدی دو یا 3 کلمه ای، بهترین انتخاب برای استراتژی سئو شما خواهد بود.

تازه بودن

تازگی محتوا چیز جدیدی نیست. هنگامی که گوگل برای اولین بار در سال 2011 این اعلامیه را منتشر کرد، باعث سردرگمی بسیاری در مورد مفهوم “محتوای تازه” شد.

تازگی مطلب دقیقا یعنی چه؟ چه ارتباطی بین محتوای همیشه سبز و تازه بودن محتوا وجود دارد؟

پنل پیامکی پیشرفته پنل پیامکی پیشرفته دونا اس ام اس

خیلی ها برای محتوای همیشه سبز فقط به بروزرسانی تاریخ بسنده می کنند. یعنی فرضا محتوایی با عنوان “بهترین نرم افزار ویرایش صدا در سال 2021” را در سال بعد به این صورت به روز می کنند: “بهترین نرم افزار ویرایش صدا در سال 2022“. تنها تغییر تاریخ در عنوان مطلب کافی نیست.

برای تازه بودن محتوا باید در ساختار و محتوای مقاله دست ببرید. برای مثال، اگر فهرستی از بهترین نرم افزارهای ویرایش صدا ایجاد کرده اید، برخی از تصاویر، قیمت گذاری ها و اطلاعات موجود در فهرست را به روز کنید یا برخی از نرم افزارهای جدید به لیست اضافه یا کم کنید. خلاصه باید محتوا تغییر کند.

به همین خاطر، انجام زمان بندی برای آپدیت محتوا بسیار مناسب است. فرضا هر 3 ماه یک بار محتوا ها را باز بینی و بررسی کنید. بخش هایی از محتوا که دیگر صحیح نیست را تغییر دهید و موارد جدید به آن اضافه کنید.

2 – وبسایت تان را موبایل فرست کنید!

به طور رسمی در مارس 2021، موبایل فرست بودن ایندکس گوگل قطعی شد. یعنی گوگل ابتدا صفحات را توسط ربات موبایل ایندکس می کند. یعنی برای اولین بار صفحات شما را همچون کاربر موبایل بررسی می کند.

به طور خلاصه بگوییم: گوگل برای اولین بار، توسط یک ربات به نام Smartphone bot، مطلب شما را بررسی می کند.

برای روشن بودن مطلب، گوگل هیچ شاخص جداگانه ای برای تلفن همراه وجود ندارد. گ.گل محتوای شما را مستقیما از نسخه موبایلی وبسایت تان بررسی، ایندکس و رتبه بندی می کند.

ایندکس موبایل فرست (mobile-first index) را با قابلیت استفاده از موبایل (mobile usability) اشتباه نگیرید. بیاید به تفاوت بین این دو بپردازیم.

Mobile Usability

از زمان پیدایش موبایل های هوشمند، همیشه واکنشگرا بودن وبسایت، مهمترین عامل در طراحی یک وبسایت بوده است. نه تنها در طراحی، بلکه در سئو وبسایت هم یکی از مهمترین عوامل است.

در عصر موبایل های هوشمند و ایندکس شما صفحات شما بر اساس نسخه موبایل آن ها، طراحی صفحات شما در حالت موبایل رگ حیایتی وجود شما در SERP ها است.

برای زنده ماندن (ماندگاری در صفحات SERP)، باید دستور العمل های گوگل را دنبال کنید و مطمئن شوید که محتوای شما در موبایل و دسکتاپ یکسان است.

اگرچه طرح بندی واکنشگرا موبایل برای ایندکس موبایل فرست نیاز نیست، اما برای بهبود تجربه کاربری و به دنبال آن بهبود رتبه، نیاز به طراحی وبسایت های واکنشگرا دارید. طرحی که در تمام ابعاد صفحات نمایش به خوبی محتوا را به کاربر نشان دهد.

هرچقدر طراحی شما دقیق تر، معنادارتر (Semantic) باشد، می توانید به رتبه بهتر امید داشته باشید.

برای جمع بندی: موبایل فرست بودن یعنی گوگل نسخه موبایل وبسایت شما را ایندکس می کند.قابلیت استفاده موبایل یعنی طراحی واکنشگرا به صورتی که کاربر نسخه موبایل به خوبی از صفحات شما بازدید کند. واکنشگرا بودن یا نبودن وبسایت به صورت مستقیم تاثیری در ایندکس موبایل فرست ندارد، اما حتما در رتبه بندی شما موثر است.

3 – بهبود تجربه صفحه

تجربه کابری (UX) User Experience را بهبود ببخشید

تجربه کاربری (UX)، بر سئو تاثیر مستقیم دارد.

اگر به UX اهمیت ندهید، درنهایت وبسایت شما اصطلاحا در سطل زباله جا خواهد داشت.

در حقیقت، 38 درصد از مردم در صورتی که محتوا و طرح بندی وبسایت جذاب نباشد، دیگر با آن وبسایت ارتباط برقرار نمی کنند.

UX مناسب می تواند مزایای بزرگی به همراه داشته باشد. main Street host یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، با به روز رسانی محتوا و بهینه سازی دکمه های CTA، شاهد افزایش 66 درصدی در بازدید صفحاتش بود.

CTA یا Call To Action، دکمه هایی هستند که کابران را به انجام عمل خاصی دعوت می کنند.

همچنین وبسایت Ezoic بعد از بهبود UX وبسایتش، شاهد افزایش 186 درصدی در بازدید صفحاتش بود.

اگر می خواهید در SERP موفق باشید، طراحی یک تجربه کابری که به خوبی با SEO وبسایت شما هماهنگ باشد، عاملی حیاتی است.

معماری سایت Site Architecture

معماری سئو یکی از اجزای UX است و تاثیر بسزایی بر سئو و رتبه وبسایت شما دارد.

جان دوهرتی از Credo ادعا می کند که ” یکی از بزرگترین تغییراتی که می توانم ایجاد کنم، اصلاح معماری سایت است”

او در ادامه به بحث درباره یک وبسایت می پردازد که در آن URLها را از یک صفحه برچسب به یک صفحه زیرشاخه تغییر داده است تا در معماری سایت پیوند های بالاتری داشته باشد. با این کار 74درصد در تعداد جلسات ارگانیک (organic sessions) و 41 درصد افزایش در تعداد جلسات هر صفحه ایجاد شد.

معماری سایت نه تنها به کاربران کمک می کند تا آنچه را که به دنبال آن هستند را پیدا کنند، بلکه به خزنده های گوگل و سایر موتورهای جست و جو کمک می کنند تا صفحات بیشتری را پیدا کنند.

مهمترین عامل در ساختار معماری سایت، ساختار پیوندهای یکتا و منوهای ناوبری وبسایت است.

به طور خلاصه، وب سایت های شما باید به راحتی قابل استفاده باشند.

تمام صفحات و منوهای ناوبری باید تا حد امکان ساده چیده شوند.

کاربر باید بتواند نهایت با سه یا چهار کلیک، به محتوای مورد نیازش دسترسی داشته باشد. در وبسایت های بزرگتر این کار تا حد زیادی مشکل و گاهی غیرممکن است. باید راه حلی پیدا کنید تا کاربران خیلی زود به محتوای مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

با بهبود تجربه صفحه، تاثیر فوق العاده ای در ترافیک و رتبه وبسایت احساس خواهید کرد.

Core Web Vitals

همانطور که جان مولر اشاره کرد، Core Web Vitals معیاری است که بر بسیاری از معیارهای دیگر مرتبط با سئو تاثیر می گذارد.

برای مثال، Core Web Vitals بر قابلیت استفاده شما از سایت تاثیر می گذارد. اگر جست و جو گر به صفحه ای مراجعه کند، UX، سرعت صفحه و محتوای شما همگی بر نرخ تبدیل تاثیر می گذارند.

اساسا Core Web Vitals برای کمک به ارائه تجربه بهتر برای کاربر ایجاد شده است.

یک وبسایت امن ایجاد کنید (HTTPS)

این مطلب در حال تکمیل است….

source: Search engine journal

نمایش بیشتر
میانگین امتیازات : 4.8/5 - تعداد امتیازات: 19 امتیاز
بهترین درگاه پرداخت آقای پرداخت

رحمت ابراهیمیان قاجاری

دانش آموخته مهندسی برق و مدرس وب هستم. حتی قبل از اینکه وارد دانشگاه بشم، به برنامه نویسی علاقه مند شدم و از اون زمان تا الان، هرگز کدنویسی رو رها نکردم. چه به عنوان مدرس، و چه به عنوان یک برنامه نویس. دغدغه اشتغال و بهبود فضای کار و زندگی برای همه دانشجویانم رو دارم. به همین خاطر معتقدم بدون آموزش پروژه محور و اصولی، اشتغال پایدار و با درآمد خوب شکل نمی گیره. علاقمند به برنامه نویسی، تکنولوژی و توسعه مهارت های نرم و الان هم بنیان گذار مجموعه دوناوب هستم و با یه تیم خوب و پرانرژی روزهام رو می گذرونم.

2 دیدگاه

  1. آقا مرسی
    چقدر خوبین شما
    تا حالا سایت تون رو ندیده بودم
    یه طوری کامل مطلب مینویسی آدم نیازی به دیدن بقیه مطالب تو گوگل نداره
    تهران تشریف دارید؟
    تدریس می کنید جایی که کلاس بیایم پیشتون؟

    1. سلام
      خوبی از شماست
      خوشحالیم که با دوناوب آشنا شدید.
      تمام سعی ما انتشار مطالب جامع و کامله تا شما سردرگم نشید و پاسخ تمام سوالاتتون رو یکجا بگیرید
      خیر بنده ساری هستم. فعلا در مجموعه دوناوب و همچنین مجتمع فنی تهران شعبه ساری تدریس می کنم.
      موفق و موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا