آیا وبسایت من در گوگل قرار دارد؟ ثبت وبسایت در گوگل

وقتی وبسایت تان را راه اندازی می کنید، مهمترین سوالی که برای شما وجود دارد این است که : برای ثبت وبسایت در گوگل چکاری باید انجام دهم؟ آیا وبسایت من در گوگل قرار دارد؟ یا چطور مطمئن شوم وبسایت من در گوگل قرار دارد؟ چطور وبسایتم را به گوگل اضافه کنم؟
ساده ترین پاسخ به این سوالات این است که:
گوگل به طور خودکار به دنبال سایت های موجود در اینترنت می گردد تا آن ها را به فهرست خود اضافه کند. در واقع شما نیازی به انجام کاری ندارید تا گوگل سایت شما را پیدا کند. فقط کافیست مطمئن شوید تا وبسایت شما در دسترس گوگل قرار داشته باشد.
با این حال ممکن است نیاز به آموزش های تکمیلی تری داشته باشید، یا مدتی گذشته و وبسایت شما هنوز در گوگل قرار نگرفته است. یا شاید اصلا نمی دانید که آیا وبسایت شما در گوگل قرار دارد یا خیر. به طور کلی در ادامه این مطلب به این موضوعات خواهیم پرداخت:
- آیا وب سایت شما در گوگل نمایش داده می شود؟
- آیا محتوای باکیفیت به کاربران ارائه می دهید؟
- آیا کسب و کار محلی شما در گوگل نمایش داده می شود؟
- آیا دسترسی به محتوای شما در همه دستگاه ها سریع و آسان است؟
- آیا وب سایت شما امن است؟
- آیا به کمک اضافی نیاز دارید؟
- آیا محتوای شما در مورد موضوع تخصصی است؟
اگر شما هم به دنبال سوالات بالا هستید، با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.
نکته مهم: این آموزش ها مستقیما از وبسایت رسمی گوگل دریافت شده و تا حد ممکن دخل و تصرفی در آن ایجاد نشده است. به عبارتی شما مستقیما در حال آموزش توسط گوگل هستید. پس این آموزش را از دست ندهید.
فهرست عناوین:
چک لیست اصلی برای ثبت وبسایت در گوگل
در ادامه مهمترین و اساسی ترین سوالات که باید به هنگام شروع به کار وبسایت تان از خودتان بپرسید قرار دارد. اطلاعات تکمیلی تر را می توانید در راهنمای آغازین سئو (که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد) بدست آورید.
آیا وب سایت شما در گوگل نمایش داده می شود؟
ساده ترین راه برای اینکه ببینید وبسایت (یا صفحه ای از وبسایت شما) در گوگل نمایش داده می شود یا خیر، کافیست مطابق دستور زیر، در گوگل جست و جو کنید.
site:example.com
یعنی وبسایت گوگل را باز کنید و درست در فیلد جست و جو عبارتی بالا را بنویسید. ابتدا واژه site را نوشته و مقابل آن یک دو نقطه قرار دهید و سپس URL یا آدرس صفحه اصلی سایت یا هر صفحه ای که مد نظرتان است را مقابل آن قرار داده و در گوگل جست و جو کنید.
برای مثال، قصد داریم بررسی کنیم آیا دوناوب در گوگل قرار دارد یا خیر؟ کافیست عبارت زیر را در گوگل جست و جو کنیم:
site:Doonaweb.ir
با این کار تمامی صفحات دوناوب نمایش داده می شود. به عبارتی تمام URL های موجود در وب که با doonaweb.ir شروع می شوند، نمایش داده می شود.

اگر می خواهید یک مطلب خاص را بررسی کنید که آیا در گوگل قرار گرفته یا خیر، کافیست تنها همان URL را با دستور بالا بررسی کنید، برای مثال
site:https://doonaweb.ir/blog/seo/what-is-a-url/
نتیجه:

اگر نمی دانید URL چیست، پس این مطلب را بخوانید: صفر تا صد URL
بنابراین اپراتور Site: تمامی URLهایی که زیر مجموعه یک URL هستند را برمیگرداند. به زودی در مطلب جدیدی درباره اپراتور سایت بیشتر توضیح خواهیم داد.
اگرچه گوگل میلیاردها صفحه و URL مختلف را می خزد (Crawl یا خزیدن)، اما ممکن است به دلایل مختلفی برخی از این صفحات از دست رفته و گوگل نتواند آن ها را به نتایج جست و جو اضافه کند. معمولا این اتفاق به یکی از دلایل زیر رخ می دهد:
- سایت شما توسط وبسایت های دیگر لینک نشده است: وقتی وبسایت دیگری، به وبسایت شما لینک بدهد، گوگل آن را زودتر و با احتمال بالاتری شناسایی می کند، اما به شرطی که این لینک دادن به معنی اهمیت مطلب شما باشد، نه اینکه با پرداخت پول، از وبسایت دیگر لینک بگیرید. جهت اطلاعات بیشتر، راهنمای نقض دستورالعمل های گوگل را مطالعه کنید.
- وبسایت شما به تازگی راه اندازی شده یا مطلب مورد نظرتان را به تازه گی نوشتید و گوگل هنوز فرصت نکرده تا آن را بخزد (اصطلاحا Crawl کند). اینکه خزنده گوگل به یک وبسایت برسد، آن را بخزد و به فهرست گوگل اضافه کند ممکن است تا چند هفته هم طول بکشد. پس صبور باشید تا گوگل صفحه مورد نظر شما را پیدا کند یا آن را دستی به گوگل معرفی کنید (از طریق کنسول جست و جو)
- طراحی سایت شما ممکن است خزیدن موثر محتوا توسط خزنده گوگل را دشوار کرده باشد. اگر طراحی سایت شما به گونه ای باشد که درک مطالب برای گوگل نامفهوم باشد، ممکن است نتواند صفحات شما را فهرست کند. همچنین در محتوای صفحات به حد کافی از متن استفاده کنید و استفاده از تصاویر و یا ویدئو اصلا مناسب نیست. به عبارتی همواره در کنار استفاده درست از تصویر، صوت و ویدئو، از متن کافی برای توصیف آن محتوا بهره ببرید.
- گوگل به هنگام خزیدن وبسایت شما خطایی دریافت کرده است. شایع ترین دلایل این امر این است که شما به دلایلی اجازه بازدید صفحات سایت را به ربات های گوگل نداید. برای مثال جهت بازدید صفحه باید در سایت وارد شد (مثل صفحه پیشخوان کاربری یا صفحه پروفایل – برای بررسی این موضع یک صفحه ناشناس در مرورگر باز کنید و موضوع را بررسی کنید). همچنین ممکن است به دلیل خطاهای موجود در سمت سرور، وبسایت شما در دسترس ربات های گوگل قرار نداشته است. برای مثال ربات به هنگام خزیدن صفحات سایت شما، خطاهای سری 500 را دریافت کرده است.
- گوگل صفحه شما را از دست داده است. در بین میلیاردها صفحه که روزمره توسط گوگل پیدا می شوند، از دست رفتن تعداد معدودی صفحه دور از انتظار نیست. صبور باشید و سعی کنید با گرفتن لینک از وبسایت های دیگر، احتمال بررسی صفحات توسط گوگل را افزایش دهید.
بهترین راه راه اندازی کنسول جست و جوی گوگل است. وبسایت تان را به کنسول جست و جوی گوگل اضافه کنید تا ضمن اطلاع از هر نوع خطایی، بتوانید به محض انتشار یک صفحه جدید، آن را به گوگل معرفی کنید.
آیا محتوای باکیفیت به کاربران ارائه می دهید؟
گوگل تاکید می کند که:
اولویت شماره یک شما این است که اطمینان حاصل کنید که کاربران شما بهترین تجربه ممکن را در سایت شما دارند:
به این فکر کنید که چه چیزی سایت شما را منحصر به فرد، با ارزش و جذاب می کند.
برای اطمینان از این موضوع دو کار انجام دهید:
- از خودتان سوالاتی بپرسید که مطمئن شوید محتوای شما مفید، قابل اعتماد و مخاطب پسند است.
- از مخاطبانتان بازخورد دریافت کنید. نظرات آن ها را جویا شوید و از ایرادات محتوای خود با خبر شده و آن ها را بهبود ببخشید.
آیا کسب و کار محلی شما در گوگل نمایش داده می شود؟
پروفایل کسب و کار شما به شما اجازه می دهد تا نحوه نمایش اطلاعات تان در نتایج جست و جو و در نقشه گوگل را مدیریت کنید. متاسفانه سرویس کسب و کار گوگل در ایران تحریم است.
اما اگر کسب و کارتان خارج از ایران قرار دارد حتما پروفایل کسب و کارتان را ایجاد و درست مدیریت کنید.
آیا دسترسی به محتوای شما در همه دستگاه ها سریع و آسان است؟
امروزه اکثر جست و جو ها در گوگل توسط تلفن های همراه انجام می شود. مطمئن شوید سرعت دانلود و نمایش صفحات بالا باشد و وبسایت شما در تمامی ابعاد صفحات نمایش (تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و مانیتورها) به خوبی نمایش داده شود.
برای بررسی اینکه آیا صفحات شما برای تلفن های همراه مناسب است یا خیر، از این ابزار گوگل بهره مند شوید:
آیا وب سایت شما امن است؟
امنیت تقریبا در همه یک اصل غیرقابل انکار و چشم پوشی است. مطمئن شوید وبسایت شما با پروتکل HTTPS در دسترس باشد.
آیا به کمک اضافی نیاز دارید؟
متخصصان سئو، افرادی حرفه ای هستند که می توانند به شما در بهبود وبسایت و افزایش ترافیک ورودی وبسایت شما از موتورهای جست و جو (ترافیک ارگانیک) کمک کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره چرایی و نحوه استخدام یک متخصص سئو به زودی مطلبی منتشر خواهیم کرد.
آیا محتوای شما در مورد موضوع تخصصی است؟
بسته به محتوای شما، راه های بیشتری وجود دارد کی می توانید به کمک آن ها رتبه های بهتری در گوگل کسب کنید.
برای افراد و کسب و کارها:
Google For Retail. برای تبلیغ محصولات خود در Google Shopping، Google Offers و سایر ابزارها، می توانید کاتالوگ محصولات خود را به صورت دیجیتالی در جستجوی Google ارسال کنید.
Google for Small Business: ببینید گوگل چه منابعی را برای کمک به رونق کسب و کار کوچک شما ارائه می دهد.
Street View: مشتریان را به یک تور مجازی از کسب و کار خود دعوت کنید.
Knowledge panel: اگر میخواهید هویت خود را به عنوان یک شخص، کسبوکار یا سازمان در Google مدیریت کنید، میتوانید تغییراتی را در ورودی پانل دانش خود پیشنهاد دهید.
People card: کارتی درباره خود به نتایج جستجوی Google اضافه کنید (فقط برای کاربران در برخی کشورها در دسترس است).
محتوای دیجیتالی:
Google Books and eBooks: کتاب های خود را به صورت آنلاین تبلیغ کنید و عناوین خود را از طریق فروشگاه کتاب الکترونیکی ما به فروش برسانید.
Scholar : آثار علمی را در فهرست آکادمیک گوگل قرار دهید.
Google News : در نتایج جستجوی Google News ظاهر شوید یا نسخههای دیجیتالی را برای اشتراک ارائه دهید.
اطلاعات محلی:
Geo Data Upload : اگر منبع معتبر یا رسمی داده های منطقه ای هستید، آن را از طریق Google منتشر کنید.
Photo Sphere : با تصاویر 360 درجه جهان را عکس بگیرید و به اشتراک بگذارید.
Street View : یک تور مجازی پانوراما از ملک خود ارائه دهید.
Transit Partner Program: با آسان کردن مکان یابی مسیرها، برنامه ها و کرایه ها، استفاده از حمل و نقل عمومی را تشویق کنید.
رسانه:
Geo Data Upload : اگر منبع معتبر یا رسمی داده های منطقه ای هستید، آن را از طریق Google منتشر کنید.
Video on Google Search : ویدیوهای خود را با جستجوی Google قابل یافتن و خزیدن کنید.
YouTube : ویدیوهای خود را آپلود، توزیع و کسب درآمد کنید.
Podcast : پادکست خود را به Google Podcasts اضافه کنید.
امیدوارم این آموزش مفید بوده باشه. منتظر آموزش های جدیدتر ما باشید. حتما در خبرنامه ما عضو بشید تا از آموزش ها بی خبر نمونید.
منبع : google